جاهای دیدنی کردستان از محبوب ترین قطب های گردشگری غرب ایران به شمار آمده و به دلیل برخورداری از تنوع زیاد، توانسته اند مورد توجه گردشگران و طبیعت گردان زیادی قرار گیرند و هر ساله میزبان هزاران گردشگر از داخل و خارج از کشور می باشند. خوشبختانه دیدنی های کردستان به قدری زیاد و متنوع هستند که می توانند هر سلیقه ای را در برگیرند. بیشترین دلیل زیبایی و محبوبیت جاهای دیدنی کردستان مربوط به موقعیت جغرافیایی این استان است که بسیاری از دیدنی ها و حتی روستاهای آن در میان دامنه کوه ها قرار گرفته اند و جذابیت خاصی را پدید آورده اند. استان کردستان دارای شهرهای مختلفی بوده که هر یک از این شهرها نیز از انواع دیدنی های مختلفی برخوردارند و به عنوان مقاصد گردشگری خارق العاده ای شناخته می شوند. کردستان از معروف ترین استان های غربی ایران بوده که در میان دامنه رشته کوه های زاگرس واقع شده و سنندج به عنوان مرکز آن شناخته شده و بیشترین جاذبه های گردشگری کردستان متعلق به همین شهر می باشد. سفر به کردستان و گردش در میان دیدنی های آن می تواند یکی از لذت بخش ترین سفرهای هر گردشگری به شمار بیاید. اگر به طبیعت گردی علاقه مند هستید، خوب است حداقل برای یک بار هم که شده برنامه سفر به کردستان را در برنامه سفر و گردش خود قرار دهید و با دنیای جدیدی از جاذبه های گردشگری و دیدنی در ایران آشنا شوید. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا با انواع جاذبه های دیدنی کردستان که سبب شهرت و محبوبیت بیش از حد این شهر شده اند، آشنا شویم.

دریاچه زریوار، جاذبه ای دیدنی در مریوان

همانطور که می دانیم، استان کردستان دارای شهرهای متعددی است که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع در طبیعت شهرهای آن جای گرفته اند. جاذبه ای دیدنی و گردشگری به نام دریاچه زریوار در میان طبیعت این استان قرار دارد که جزء دیدنی های مریوان به حساب آمده و از طبیعت و زیبایی حریت انگیزی برخوردار است. دریاچه زریوار یا زریبار به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب ایران شناخته شده و با وسعتی حدود 900 هکتار، انواع تفریحاتی همچون تفریحات آبی را شامل می شود و یک روز گردشگری و هیجان انگیز را برای گردشگران فراهم می کند.

حتی در روزهای سرد زمستانی که به علت کاهش دمای هوا سطح دریاچه یخ می بندد، تفریحات زمستانی همچون اسکیت روی یخ در آن امکان پذیر می شود. نکته جالبی که درباره دریاچه زریوار وجود دارد، این است که آب دریاچه تنها از چشمه های جوشان در کف دریاچه و ذوب شدن برف روی کوه های اطراف آن تشکیل می شوند و هیچ رودخانه و آبشاری به داخل آن نمی ریزد.

وجود جنگل های انبوه بلوط در اطراف این دریاچه، سبب زیبایی بیشتر آن گردیده و در کنار یکدیگر، طبیعتی سرشار از زیبایی و شگفتی را پدید آورده اند. پس بی دلیل نیست که این دریاچه به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی کردستان تلقی می گردد. در اطراف دریاچه زریبار انواع امکانات تفریحی و رفاهی فراهم شده اند تا گردشگرانی که به این طبیعت مراجعه می کنند، بتوانند نهایت لذت را در این جاذبه تجربه نمایند.

آدرس دریاچه زریوار: استان کردستان، 3 کیلومتری غرب مریوان، دریاچه زریوار

جاهای دیدنی کردستان

مسجد جامع سنندج

سنندج که به عنوان مرکز استان کردستان شناخته می شود نیز بسیاری از دیدنی های کردستان را در خود جای داده و جزء یکی از پرطرفدارترین و پرجاذبه ترین شهرهای کردستان محسوب می شود. مسجد جامع سنندج به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی سنندج به حساب آمده و قدمت آن به دوره قاجاریان می رسد و به دستور والی کردستان، امان الله خان اردلان، هم زمان با دوره سلطنت فتحعلی شاه و در سال 1227 هجری قمری ساخته شده است.

مسجد جامع سنندج یا مسجد دارالاحسان به عنوان یکی از مهمترین مراکز مذهبی اهل سنت در ایران به شمار می رود و کتیبه های متعددی در این مسجد وجود دارند که آیات زیادی از قرآن روی آن ها نگاشته شده اند. برای تزئینات این مسجد تاریخی از کاشی کاری های هفت رنگ و نقش و نگارهایی بر روی آن ها استفاده شده که جلوه ای زیبا را برای بنای مسجد به وجود آورده اند. مسجد جامع سنندج که از دیدنی های سنندج نیز به حساب می آید، از بخش هایی همچون دو ایوان و یک شبستان بزرگ با 24 ستون تشکیل شده و از شکوه خاصی برخوردار است.

مسیر دسترسی به مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج همانطور که از نام آن انتظار می رود، در شهر سنندج و در خیابان امام واقع شده است. موقعیت مکانی این مسجد تاریخی به گونه ای است که با استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز می توان به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد. برای این منظور می توانید با استفاده از اتوبوس خود را به پایانه اتوبوسرانی ناصرخسرو رسانده و به صورت پیاده، مابقی مسیر را که حدود 1 کیلومتر می شود را طی نمایید.

زمان بازدید از مسجد جامع سنندج: زمان برگزاری نمازهای روزانه و نماز جمعه

آدرس مسجد جامع سنندج: استان کردستان، سنندج، ضلع شمالی خیابان امام، مسجد جامع سنندج

جاهای دیدنی کردستان

آبشار گویله

آبشارها از زیباترین جاذبه های طبیعی هستند که در بسیاری از شهرهای شمالی و غربی کشور وجود دارند که از تنوع و زیبایی خاصی بهره مندند. آبشار گویله یکی از جاذبه های دیدنی کردستان است که در میان شهرستان مریوان جای گرفته و ارتفاع آن به بیش از 50 متر می رسد و منظره ای خارق العاده را در میان طبیعت روستای گویله پدید آورده است. آبشار گویله از زیباترین آبشارهای استان کردستان بوده که در فصل بهار با توجه به افزایش بارندگی، پرآب شده و زیبایی چشم نوازی را برای طبیعت خود و اطرافش پدید می آید.

اگر در فصل های بهار و تابستان به سراغ بازدید از این آبشار در میان جاذبه های گردشگری مریوان بروید، خواهید دید که گردشگران و طبیعت دوستان زیادی به سراغ بازدید از این جاذبه آمده اند. مسیر دسترسی به آبشار گویله به گونه ای است که به حدود 1 ساعت پیاده روی نیاز داشته و مسیری که بایستی آن را به صورت پیاده طی نمایید، چندان دشوار نبوده و می توانید به راحتی آن را پشت سر بگذارید. اطراف آبشار زیبای گویله طبیعتی سرسبز و تشکیل شده از انواع گیاهان و درختان سرسبز است که بر زیبایی منطقه نیز تأثیر به سزایی دارد.

آدرس آبشار گویله: استان کردستان، 20 کیلومتری مریوان، روستای گویله، آبشار گویله

جاهای دیدنی کردستان

سراب قروه

دریاچه های طبیعی زیاد و متنوعی در نقاط مختلفی از ایران وجود دارند که یکی از نمونه های زیبای آن ها در شهرستان قروه در استان کردستان جای گرفته و با نام سراب قروه شناخته می شود. منبع تأمین آب سراب قروه از طریق 12 چشمه بوده که آبی آشامیدنی و مناسب برای کشاورزی می باشد. معمولا دریاچه ها به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند.

سراب قروه هم که با نام سراب کوثر نیز شناخته می شود، به علت بهره مندی از طبیعت زیبای خود و اطرافش، از جاهای دیدنی کردستان برای یک روز تفریحی و گردشگری به شمار می آید. در میان دریاچه قروه، جزیره ای کوچک وجود دارد که نورپردازی زیبایی برای آن در نظر گرفته شده و جلوه زیبا و چشمنوازی را برای طبیعت دریاچه پدید آورده است. قوهای زیبایی که در دریاچه وجود دارند، بر زیبایی این جاذبه افزوده اند و گردشگران از تماشای آن ها لذت خواهند برد.

آدرس سراب قروه: استان کردستان، 1 کیلومتری جنوب شهر قروه

جاهای دیدنی کردستان

کوه آربابا، منطره ای تمام عیار از شهر بانه

بانه هم یکی از پر جاذبه ترین شهرهای استان کردستان بوده که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری در آن وجود دارند و هر ساله گردشگران زیادی برای خرید و گردش به سراغ آن می روند. جاذبه ای دیدنی به نام کوه آربابا در شهرستان بانه قرار داشته که دارای ارتفاعی حدود 2.220 متر بوده و در جنوب این شهر واقع شده و با توجه به ارتفاع زیادی که از دیگر جاذبه های اطراف خود دارد، چشم اندازی رویایی از شهر بانه را در اختیار شما قرار می دهد.

قدمت این کوه به دوره دوم زمین شناسی می رسد و جاذبه هایی همچون پارک کوهستانی دوکانان و پارک کوهستانی پیرمراد در آن قرار گرفته اند. در واقع کوه آربابا به عنوان بام بانه نیز شناخته می شود و چشم انداز و منظره ای زیبا از بانه را در اختیار گردشگران قرار نی دهد و عکس های بسیار زیبایی می توان در این منطقه ثبت کرد. زیارتگاه پیرمراد که از جاذبه های دیدنی کردستان می باشد، در دامنه کوه آربابا قرار داشته و برای مردم بانه از ارزش و احترام زیادی برخوردار است.

آدرس کوه آربابا: استان کردستان، جنوب شهر بانه

جاهای دیدنی کردستان

مسجد خسروآباد گروس، جاذبه ای تاریخی در میان دیدنی های بیجار

مناطق دیدنی کردستان تنها شامل جاذبه های طبیعی و گردشگری نمی شوند، بلکه انواع جاذبه ها و بناهای تاریخی در گوشه و کناری از شهرهای مختلف این استان وجود دارند که متعلق به دوره های مختلفی از تاریخ ایران هستند. جاذبه ای تاریخی به نام مسجد خسروآباد گروس که از دوره قاجار در شهرستان بیجار به یادگار مانده، جزء مکان های دیدنی کردستان به حساب می آید. این مسجد تاریخی از مساجد تک ایوانی بوده و برای زیبایی آن از آجرکاری استفاده شده است. مسجد خسروآباد گروس در تاریخ 25 اسفند ماه سال 1378 با شماره 2607 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

آدرس مسجد خسروآباد گروس: استان کردستان، 45 کیلومتری شرق بیجار، روستای خسروآباد، مسجد خسروآباد گروس

جاهای دیدنی کردستان

پارک تفریحی آبیدر

اگر به گردش در میان جاذبه های طبیعی و تفریحی علاقه مند هستید، پارک تفریحی آبیدر که یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین جاهای دیدنی کردستان به شمار می رود، می تواند جاذبه ای لذت بخش برای شما تلقی گردد. در واقع پارک تفریحی آبیدر که در میان کوه های آبیدر جای گرفته و به همین جهت به عنوان پارک کوهستانی شناخته می شود. با توجه به انواع امکانات تفریحی و رفاهی که در میان پارک کوهستانی آبیدر قرار گرفته اند، از بهترین دیدنی های کردستان برای آخر هفته ها و ایام تعطیل محسوب می گردد و گردشگران زیادی برای گردش خود به سراغ آن می روند.

پارک تفریحی آبیدر به دلیل برخورداری از ارتفاع زیاد، چشم اندازی بسیار زیبا و تماشایی از شهر را در اختیار گردشگران قرار می دهد. فضاهای زیادی از پارک کوهستانی آبیدر چمن کاری و درخت کاری شده اند که بر زیبایی و آب و هوای مطلوب پارک تأثیر به سزایی داشته و درختانی همچون زبان گنجشک، سرو خمره ای، سرو نقره ای، کاج سیاه و اقاقیا در میان طبیعت این پارک کوهستانی وجود داشته و زیبایی و طراوت را برای این جاذبه پدید آورده است.

حتی بزرگترین سینمای روباز جهان نیز که دارای گنجایش 10 هزار نفر می باشد، در پارک تفریحی آبیدر جای گرفته است. برای ورود به این پارک، هر خودرو بایستی هزینه ای را پرداخت نماید. اگر شما هم قصد دارید در میان تمام جاهای دیدنی کردستان که بسیار متنوع و پرطرفدار هستند، پارک تفریحی آبیدر را برای یک روز گردشگری خود انتخاب نمایید، می توانید در فصل های بهار و تابستان که طبیعت این پارک در بهترین حالت ممکن خود قرار دارد، به آن مراجعه نمایید.

مسیر دسترسی به پارک تفریحی آبیدر

پارک کوهستانی آبیدر که از دیدنی های سنندج بوده و از امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی برخوردار بوده و به همین جهت می توان آن را از پرطرفدارترین و محبوب ترین مناطق دیدنی کردستان تلقی نمود، در انتهای خیابان آبیدر در شهر سنندج واقع شده است. اگر می خواهید با استفاده از خودروی شخصی به این جاذبه بروید، مسیر بسیار آسانی پیش رو خواهید داشت؛ چرا که این پارک کوهستانی داخل شهر قرار داشته و برای این منظور می توانید از طریق خیابان مردوخ خود را به خیابان آبیدر رسانده و این خیابان را تا انتها پیش بروید. این خیابان به راحتی می تواند شما را به پارک کوهستانی آبیدر سنندج برساند.

آدرس پارک تفریحی آبیدر: استان کردستان، شهرستان سنندج، انتهای خیابان آبیدر، دامنه کوه آبیدر، پارک تفریحی آبیدر

جاهای دیدنی کردستان

دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق، لذت ماهیگیری میان دیدنی های کردستان در فاصله حدود 12 کیلومتری از شمال شهرستان سنندج جاذبه ای دیدنی و گردشگری به نام دریاچه سد قشلاق یا وحدت جای گرفته که به لطف امکانات تفریحات آبی، یکی از جاذبه های گردشگری کردستان شناخته می شود. در واقع دریاچه سد قشلاق پدید آمده از سدی است که بر روی رودخانه قشلاق احداث گردیده و به واسطه وجود سد که حجم زیادی آب در پشت آن جمع شده، دریاچه سد قشلاق پدید آمده و یکی از جاذبه های دیدنی کردستان را تشکیل داده است.

وجود طبیعت سرسبز در اطراف دریاچه بر زیبایی این جاذبه نقش داشته و بهترین فرصت را برای گردش، تفریح و پیک نیک فراهم آورده است. از آنجایی که انواع ماهی های مختلفی همچون سیاه ماهی، ماهی عروس، شاه کولی و غیره در آن زندگی می کنند، بهترین فرصت ماهیگیری را برای علاقه مندان به وجود آورده است.

آدرس دریاچه سد قشلاق: استان کردستان، حدود 12 کیلومتری شمال شهر سنندج، دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق

چشمه بابا گرگر

چشمه بابا گرگر از انواع جاذبه های دیدنی کردستان به حساب آمده که در 18 کیلومتری از شمال شرق شهرستان قروه واقع شده و در حوضچه ای دایره ای شکل به وسعت 200 متر مربع جای گرفته است. این چشمه دارای آبی قرمز رنگ بوده که در برخی مواقع نیز به زرد و نارنجی هم تبدیل می شود و این نکته می تواند وجه تمایز چشمه بابا گرگر با دیگر چشمه ها باشد. دلیل قرمز رنگ بودن آب چشمه بابا گرگر هم مربوط به املاح و کانی هایی است که در آب چشمه وجود دارند و از خاصیت درمانی برای بهبود و درمان بیماری هایی همچون بیماری ها و دردهای استخوانی و بیماری های دستگاه گوارش و تورم بهره می برند.

این چشمه در میان روستای بابا گرگر قرار داشته و نام این روستا و چشمه هم مربوط به امامزاده بابا گرگر است که در این روستا قرار داشته و افسانه هایی نیز راجع به آن وجود دارند. در زبان آذری بابا گرگر به معنای بابا ببین ببین بوده که مربوط به افسانه ای است که از این جاذبه به گوش رسیده و می گوید که روزی امامزاده در حال نماز خواندن بودن که اژدهایی در حال نزدیک شدن به روستا بوده و کودکی که در آن لحظه شاهد این صحنه بوده، به امامزاده می گوید بابا گرگر که همین موضوع سبب گردیده این نام را برای روستا و چشمه داخل آن انتخاب کنند.

آدرس چشمه بابا گرگر: استان کردستان، 18 کیلومتری شمال شرق شهرستان قروه، روستای بابا گرگر، چشمه بابا گرگر

دیدنی های کردستان

عمارت آصف وزیری

استان کردستان نیز همانند بسیاری دیگر از شهرهای کشور، دارای انواع آثار باستانی و بناهای تاریخی است که به عنوان قدیمی ترین جاذبه های دیدنی کردستان شناخته شده و بسیاری از طرفداران بناهای و جاذبه های تاریخی را به سمت خود جذب می کنند. عمارتی تاریخی به نام عمارت آصف وزیری در شهر سنندج وجود دارد که از خانه های تاریخی این شهر محسوب می شود. قدمت این خانه تاریخی به دوره صفوی می رسد و در دوره های قاجار و پهلوی تکمیل و بازسازی گردیده است.

به همین علت است که سبک های معماری هر سه دوره را می توان در این بنای تاریخی مشاهده نمود. عمارت آصف وزیری که با لقب خانه کرد نیز شناخته می شود، دارای مساحتی حدود 4 هزار متر مربع بوده و متعلق به آصف خان دیوان، ملقب به میرزا علی نقی کردستانی، بود. در معماری این خانه تاریخی از تزئیناتی همچون گپ بری های ظریف و هنرمندانه ای استفاده شده که چشم هر بازدیدکننده ای را به خود خیره می سازند.

با توجه به آن که عمارت آصف وزیری به عنوان مهمترین موزه مردم شناسی سنندج شناخته می شود، گردشگران می توانند با بخش های بسیار مهمی از آداب و رسوم و فرهنگ و تمدن مردمان کردنشین این منطقه آشنا گردند. همچنین  بخش های مختلفی در خانه کرد وجود دارند که می توانید از آن ها نیز بازدید نمایید.

شماره تماس عمارت آصف وزیری: 08733170501

ساعت بازدید از عمارت آصف وزیری: روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 صبح تا 12:30 و 15:30 تا 18:30

آدرس عمارت آصف وزیری: استان کردستان، سنندج، ضلع شمالی خیابان امام خمینی، تقاطع خیابان شهید فرح، عمارت آصف وزیری

جاذبه های گردشگری کردستان

کلیسای سنندج

کلیسای سنندج یکی دیگر از مکان های دیدنی کردستان است که جزء بناهای تاریخی شناخته شده و قدمت آن به دوره قاجار می رسد. با توجه به آن کلیسای سنندج در شهر سنندج واقع شده، یکی از دیدنی های سنندج به شمار آمده و محلی برای راز و نیاز مسیحیان و ارامنه می باشد. بنای این کلیسا از بخش هایی همچون سر در ورودی، دهلیز ورودی، اتاق های نیم دایره متداخل و شبستان تشکیل شده است.

همچنین کلیسای سنندج دارای یک حیاط می باشد که قبرهایی در آن دیده می شوند و با توجه به نوشته هایی که روی سنگ قبرها وجود دارند، می توان دریافت که این قبور متعلق به اقلیت مسیحی می باشند. کلیسای سنندج در محله آغه زمان قرار داشته و این محله به عنوان محله مسیحی نشین سنندج شناخته می شود. کلیسای سنندج با شماره 2663 در تاریخ 25 اسفند ماه سال 1378 در فهرست آثار ملی به عنوان آثار تاریخی ثبت گردید.

آدرس کلیسای سنندج: استان کردستان، سنندج، محله آغه زمان، خیابان نمی، کوچه کلیسا، کلیسای سنندج

جاهای دیدنی کردستان

غار کرفتو

استان کردستان جاذبه های طبیعی کم نداشته و انواع جاذبه های طبیعی و گردشگری به اشکال مختلف در شهرهای این استان وجود دارند. غار کرفتو که از نوع غارهای طبیعی و آهکی به شمار می رود، در شهرستان دیواندره این استان جای داشته و از مناطق دیدنی کردستان محسوب می شود. بر اساس تحقیقاتی که در این جاذبه تاریخی انجام پذیرفته، قدمت آن به دوره سوم زمین شناسی مربوط می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهند این غار در دوره مزوزوئیک یا میانه زیستی در زیر آب قرار داشته و در اواخر دوره مزوزوئیک از زیر آب سر در آورده است.

با توجه به برخی از بخش هایی که در غار کرفتو توسط انسان کنده کاری شده، می توان به نشانه های حضور انسان در آن پی برد. از همین رو غار کرفتو را می توان به عنوان بزرگترین غار دستکند ایران قلمداد کرد. غار کرفتو که از قدیمی ترین جاذبه های طبیعی کردستان می باشد، بهترین مقصد برای علاقه مندان به غارنوردی می باشد. اما نکته قابل توجه این است که حتی اگر غارنورد هم نباشید، بازدید از چنین جاذبه ای در میان جاهای دیدنی کردستان که رنگ و بوی گذشته را دارد و نشانه های انسانی را می توان در آن دید، می تواند برای هر گردشگری جالب و جذاب باشد.

مسیر رسیدن به غار کرفتو

غار باستانی کرفتو که در 67 کیلومتری شهرستان دیواندره واقع شده و برای بازدید از این غار بایستی ابتدا خود را به این شهرستان برسانید، جزء دیدنی های دیواندره شمرده شده و پس از آن که خود را به دیواندره رسانید، بایستی مسیر رسیدن به سقز را پیش بگیرید و پس از آن که در مسیر جاده اصلی حدود 23 کیلومتر پیش رفتید، به یک دوراهی خواهید رسید که باید مسیر سمت راست را انتخاب کرده تا وارد جاده فرعی شوید. در این جاده حدود 35 کیلومتر به سمت تکاب پیش روید. در سمت چپ خود جاده ای را خواهید دید که شما را به غار کرفتو خواهد رساند. وارد این جاده شده و حدود 4 کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید تا به غار باستانی کرفتو برسید.

قیمت بلیط ورودی غار کرفتو: گردشگران داخلی 2.500 تومان، گردشگران خارجی 15 هزار تومان (سال 1398)

آدرس غار کرفتو: استان کردستان، 67 کیلومتری شمال غربی دیواندره

جاهای دیدنی کردستان

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد مجموعه ای تاریخی و با شکوه در میان دیدنی کردستان است که متعلق به قاجار بوده و توسط امان الله خان اردلان والی، حاکم وقت کردستان، در سال 1223 هجری قمری ساخته شد. این بنا با زیر بنای حدود 6 هزار متر مربع از بخش های مختلفی همچون ساختمان قصر، اتاق دربان، ایوان، حمام و اتاق خدمتکاران تشکیل شده و هر کدام از این بخش ها از تزئیناتی نظیر آجرکاری و گچ بری بهره برده اند و یک حوض زیبا در طبقه دوم و حوض دیگری هم در باغ عمارت وجود داشته که بر زیبایی این مجموعه افزوده اند. درختان مختلفی در میان باغ مجموعه عمارت خسروآباد وجود دارند که قرارگیری آن ها در کنار حوض آب، طراوت و شادابی را برای این مجموعه به ارمغان آورده اند. عمارت خسروآباد که از قدیمی ترین و باشکوه ترین جاذبه های گردشگری کردستان به حساب می آید، با شماره 1491 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساعت بازدید از عمارت خسروآباد: 9 صبح تا 17 عصر

قیمت بلیط ورودی عمارت خسروآباد: رایگان

شماره تماس عمارت خسروآباد: 08733321524

آدرس عمارت خسروآباد: استان کردستان، شهرستان سنندج، بلوار خسروآباد، عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد از جاهای دیدنی کردستان

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای به عنوان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کردستان است که قدمت آن به هزاره سوم پیش از میلاد می رسد و می توان آن را از قدیمی ترین آثار تاریخی کردستان به شمار آورد. با توجه به قدمت زیادی که از این اثر تاریخی می گذرد، می توان انتظار داشت که سالم باقی نماند و یا حتی هیچ اثری از آن به جا نمانده باشد. قلعه قمچقای یا دره شاهان که در 45 کیلومتری شمال شهر بیجار و در منطقه ای حفاظت شده واقع شده، دارای یک کتیبه با نقش هیروگلیف و با خط هیراتیک می باشد.

این اثر به عنوان کهن ترین کتیبه های نیمه تصویری ایران قلمداد می شود. قلعه قمچقای با مساحتی حدود 5 هزار متر مربع، دارای دیوارهای بلندی با ارتفاع حدود 200 متر بوده و فقط یک گذرگاه باریک برای راه ارتباطی آن در نظر گرفته شده است. یک پناهگاه در این قلعه تاریخی وجود دارد که با طی کردن 41 پله به آن می رسیدند و به بخش زیرین قلعه دسترسی داشت.

از آنجایی که قلعه قمچقای دارای کاربری محافظت بود و از طریق آن بایستی بسیاری از موارد را زیر نظر می گرفتند، موقعیت جغرافیایی قلعه به گونه ای بود که از یک سمت خود به یک دره به نام دره شاهان و از سمت دیگر خود که شامل بخش های شرق، جنوب شرقی و جنوب غربی می شود، به یک دره دیگر اشراف داشت. قلعه قمچقای که امروزه از مکان های دیدنی کردستان به شمار می رود، در تاریخ 4 آبان ماه سال 1365 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

آدرس قلعه قمچقای: استان کردستان، 45 کیلومتری شمال بیجار، نزدیک روستای قمچقای، قلعه قمچقای

جاهای دیدنی کردستان

روستای هویه

یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران به نام روستای هویه در استان کردستان و میان شهرهای سنندج و مریوان واقع شده و به عنوان یکی از زیباترین روستاهای این استان شناخته می شود. هر زمان که نام روستای پلکانی به گوش ما می رسد، روستای ماسوله در ذهن ما تداعی خواهد شد. اما روستاهای پلکانی متعددی در نقاط مختلف ایران وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای زیبایی های چشمنوازی بوده و قرارگیری آن در منطقه کوهستانی، بر محبوبیت و جذابیت آن افزوده است.

روستای هویه دارای سبک معماری پلکانی بوده و به صورتی است که خانه ها به صورت پلکانی و در دامنه کوه ساخته شده اند و پشت بام خانه ها به عنوان حیاط خانه های فوقانی خود مورد استفاده قرار می گیرند. این روستا دارای دو بخش به نام های مله گا و ورده گا بوده که هر کدام از این بخش ها دارای زیبایی های مختص به خود بوده و اگر این روستا را از میان تمام جاهای دیدنی کردستان انتخاب کردید و به سراغ آن رفتید، بهتر است از هر دو بخش آن دیدن کنید و چیزی را از قلم نیندازید.

گردش در میان روستاها می تواند یکی از لذت بخش ترین تفریحات و گردش هایی باشد که هر کس در طول سفرهای گردشی خود آن را تجربه خواهد کرد. وجود چشمه های هانو هواسی و هانو شیخه بر طراوت و زیبایی روستای هویه تأثیر به سزایی داشته و طبیعتی چشمنواز و خوش آب و هوا را برای این روستای پلکانی پدید آورده اند.

آدرس روستای هویه: استان کردستان، مابین شهر مریوان و شهر سنندج

جاهای دیدنی کردستان

عمارت سالار سعید

عمارت های تاریخی متعددی در شهرهای مختلف استان کردستان وجود دارند که شاید بیشترین تعداد آن ها در میان شهر سنندج که مرکز کردستان است، جای گرفته اند. عمارتی تاریخی به نام عمارت سالار سعید از دوره قاجار در شهر سنندج به یادگار مانده و امروزه از دیدنی های کردستان محسوب می شود. عمارت سالار سعید یا موزه سنندج جاذبه ای تاریخی است که به دستور ملا لطف الله شیخ الاسلام بنا شده و از آنجایی که مالکیت بخش داخلی آن به خانواده حبیبی واگذار شده بود، با نام عمارت حبیبی نیز شناخته می شود.

سبک معماری عمارت سالار سعید از سبک معماری دوره قاجاریان بهره برده و از زیبایی های آن می توان به پنجره های ارسی و بزرگ آن اشاره نمود که از شاهکارهای هنر معماری در دوره قاجار می باشد. در این عمارت تاریخی یک موزه قرار گرفته که موزه سنندج نام داشته و آثار آن متشکل از اشیاء تاریخی است که از شهر سنندج و مناطق اطراف آن کشف شده اند و در این موزه جمع آوری گردیده اند.

جالب است بدانید که سالار سعید در سال 1136 بخش درونی این خانه را در اختیار اداره فرهنگ وقت قرار داد و ساختمانی که در حال حاضر موزه سنندج در آن قرار گرفته، به کتابخانه، خانه پیشاهنگان و دانشسرا تبدیل گردید. این موزه نیز همانند برخی دیگر از بناهای تاریخی، کاربری های مختلفی در طول تاریخ داشته و در سال 1351 موزه سنندج توسط وزارت فرهنگ و هنر راه اندازی شد.

مسیر دسترسی به موزه سنندج با خودروی شخصی

در صورتی که به بازدید از موزه سنندج در عمارت سالار سعید علاقه مند هستید، می توانید با استفاده از خودروی شخصی خود را به راحتی به این جاذبه تاریخی برسانید. برای این منظور ابتدا باید مسیر رسیدن به میدان انقلاب را پیش بگیرید و پس از رسیدن به میدام انقلاب، وارد خیابان امام شوید. از آنجا به راحتی می توانید وارد کوچه حبیبی شده و از این عمارت تاریخی و زیبا دیدن کنید.

شماره تماس عمارت سالار سعید: 08733177744

ساعت بازدید از عمارت سالار سعید: 9 تا 13، 15:30 تا 20

قیمت بلیط ورودی عمارت سالار سعید: 5 هزار تومان (سال 1399)

آدرس عمارت سالار سعید: استان کردستان، خیابان امام، کوچه حبیبی

جاهای دیدنی کردستان

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

اگر قصد عزیمت به استان کردستان را کرده اید و دوست دارید به سراغ بسیاری از جاذبه های گردشگری کردستان بروید و از آن ها دیدن کنید، باید بدانید که کردستان دریایی از جاذبه های دیدنی و گردشگری بوده و این جاذبه ها به قدری فراوانند که بازدید از تمام آن ها در یک سفر نمی گنجد و برای بازدید از هر جاذبه ای که در شهرهای مختلف این استان جای گرفته اند، سفری جداگانه در نظر بگیرید. منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در شرق سقز قرار داشته و حدود 44 هزار هکتار از مساحت این محدوده را به خود اختصاص داده و به عنوان یک زیستگاه طبیعی در این استان شناخته می شود.

این منطقه در سال 1386 به یک منطقه حفاظت شده در استان کردستان تبدیل گردید و گونه های جانوری مختلفی در آن وجود دارند که شامل 17 گونه جانور پستاندار و 80 گونه پرنده می شوند. برخی از این جانوران جزء گونه های کمیاب بوده که می توان به لک لک، عقاب طلایی، مرغ حق، قرقی، هما، قوچ، میش و شغال اشاره نمود.

علاوه بر گونه های جانوری، انواع گونه های گیاهی نیز در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق وجود دارند که 350 گونه گیاهی را شامل می شود و شامل بادام وحشی، میخک، مرزه، زنبق، گون و غیره می شوند. منطقه حفاظت شده عبدالرزاق و غار باستانی کرفتو در محدوده نزدیکی از یکدیگر قرار گرفته اند که می توانید با رفتن به سراغ یکی از آن ها، از دیگری هم دیدن کنید و با یک تیر، دو نشان بزنید.

آدرس منطقه حفاظت شده عبدالرزاق: استان کردستان، شهرستان سقز

جاهای دیدنی کردستان

روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت یا اورامانت از قدیمی ترین و زیباترین مناطق استان کردستان است که از روستاهای پلکانی کردستان محسوب شده و به دلیل بهره مندی از موقعیت جغرافیایی مناسب، جاذبه ای دیدنی و گردشگری را در این استان پدید آورده است. این روستا در جنوب شرقی مریوان و در شهرستان سروآباد قرار گرفته و به کوه تخت اشراف دارد. جالب است بدانید روستای اورامانت با لقب منطقه هزار ماسوله نیز شناخته می شود. بر اساس استخوان هایی که در طی تحقیق و پژوهش هایی که در این منطقه انجام شده اند، قدمت روستای اورامان تخت به دوره پارینه سنگی می رسد.

کتیبه ای تاریخی هم در این روستا کشف شده که متعلق به حمله فرمانرواهای آشوری به زاگرس و اورامان می باشد. روستای اورامان تخت از سبک معماری پلکانی بهره برده و طبیعتی بسیار زیبا در آن وجود دارد و بیشترین دلیل زیبایی این منطقه مدیون رودخانه هایی است که میان دره های پر پیچ و خم این منطقه جریان دارند و طبیعتی سرشار از زیبایی و طراوت را برای این روستا پدید آورده اند. اگر این روستا را از میان تمام جاذبه های گردشگری کردستان انتخاب نمایید و برای گردش به سراغ آن بروید، گردش و تفریحی لذت بخش را برای خود رقم خواهید زد. همچنین فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه، از بهترین زمان های سفر به روستای اورامان تخت می باشد.

مسیر دسترسی به روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت که از زیباترین جاذبه های دیدنی کردستان در مریوان به شمار می رود، مقصدی گردشگری برای بسیاری از گردشگرانی که به کردستان سفر می کنند، می باشد. اگر شما هم می خواهید اورامانت را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید و از تهران به سمت آن بروید، حدود 660 کیلومتر مسافت پیش رو خواهید داشت که برای طی کردن آن بایستی شهرهایی همچون ساوه، هدان، سنندج و سروآباد را پشت سر بگذارید تا به این روستای زیبا و خوش آب و هوا برسید.

آدرس روستای اورامان تخت: استان کردستان، جنوب شرقی مریوان، روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت

حمام وکیل الملک

حمام وکیل الملک جاذبه ای تاریخی در میان مجموعه تاریخی عمارت وکیل الملک قرار داشته که قدمت آن به دوره قاجاریان می رسد. بناهای تاریخی و آثار باستانی توانسته اند مهمترین بخش جاهای دیدنی کردستان را تشکیل دهند و از تنوع بالایی برخوردار باشند. حمام وکیل الملک که خود جاذبه ای تاریخی به حساب می آید، داخل جاذبه تاریخی دیگری قرار گرفته و بر اساس پژوهش هایی که در این بنای تاریخی انجام پذیرفته، احتمال می رود که تنها افراد خاندان و وکیل می توانستند از این حمام استفاده کنند. حمام وکیل الملک از بخش های مختلفی تشکیل شده و برای گرم و سرد بودن فضاهای داخلی حمام از آهک بری بر روی دیوارها استفاده شده اند.

آدرس حمام وکیل الملک: استان کردستان، سنندج، خیابان کشاورز، عمارت وکیل الملک، حمام وکیل الملک

رود سیروان

رود سیروان از معروف ترین و زیباترین رودهای کردستان است که از به هم پیوستن رودهای قشلاق و گاوه رود تشکیل شده و علاوه بر زیبایی و طراوت، آب و هوایی دل انگیز و مطلوب را برای این منطقه پدید آورده است. رودخانه سیروان با طولی حدود 445 کیلومتر به عنوان طولانی ترین رود استان کردستان شناخته شده و از جمله رودهایی است که در مسیری بسیار پر پیچ و خم عبور می کند و بخش های غربی و شمال غربی روستای اورامان تخت را در بر گرفته است.

این رودخانه منطقه اورامان و سروآباد را به دو بخش جداگانه تبدیل کرده اند و برای اتصال این منطقه به یکدیگر، یک پل ارتباطی به نام پل دوآب را احداث نموده اند. به لطف وجود رودخانه سیروان چراگاه ها و باغ های سرسبز و زیبایی در طبیعت اطراف آن به وجود آمده اند و انواع گیاهان مختلف نیز در آن ها دیده می شوند. رود سیروان پس از آن که مسیر پر پیچ و خم خود را در استان کردستان طی می کند، با رودخانه لیلی ترکیب شده و وارد کردستان عراق می شوند.

آدرس رود سیروان: استان کردستان، منطقه اورامان

جاهای دیدنی کردستان