جاهای دیدنی دیواندره به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی و گردشگری کردستان شناخته می شوند که در تمام طول سال، هزاران گردشگر و عاشق طبیعت را به سمت خود جذب می کنند. گردش و تفریح در میان جاذبه های طبیعی و گردشگری به عنوان بهترین نوع گردش ها شناخته می شوند؛ چرا که می توانند ما را از زندگی های سخت و دشوار شهری دور کرده و حتی برای ساعاتی هم که شده توانیم خود را به دامان طبیعت بسپاریم و از گردش در میان طبیعت لذت ببریم. اغلب جاذبه هایی که در غرب کشور و به خصوص در استان کردستان جای گرفته اند، از بهترین و زیباترین انواع جاذبه های گردشگری به شمار می آیند که هر کدام از آن ها گردشگران زیادی را به سمت خود دعوت می نمایند. استان کردستان شهرهای مختلفی را در خود جای داده که دیواندره به عنوان یکی از زیباترین شهرهای این استان شناخته شده و انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری در طبیعت آن وجود دارند. این شهر در ناحیه شمالی کردستان قرار داشته و انواع دشت های وسیع اوباتو و سارال در میان طبیعت آن وجود دارند و همچنین دیدنی های دیواندره توانسته اند موجب جلب توجه و رضایت طبیعت گردان و توریست ها شوند. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا با تمام جاهای دیدنی دیواندره که از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردارند، آشنا شویم و در صورتی که به طبیعت گردی علاقه مند باشید، آن ها را برای سفر و گردش خود انتخاب نمایید.

دیواندره کجاست و مسیر دسترسی

دیواندره یکی از شهرهای خوش آب و هوا و زیبای استان کردستان است که در شمال سنندج واقع شده و به واسطه آب و هوای دلپذیر و موقعیت جغرافیایی کوهستانی که دارد، انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری طبیعی در میان طبیعت آن وجود داشته و مورد توجه بسیاری از طبیعت گردان و گردشگران قرار گرفته است.

اگر شما هم قصد دارید با استفاده از خودروی شخصی خود برای بازدید از انواع جاهای دیدنی دیواندره به سراغ این شهر در غرب کشور اقدام نمایید، می توانید از تهران وارد مسیر قزوین – زنجان شده و پس از پشت سر گذاشتن این شهر، وارد جاده زنجان – بیجار شده و در این مسیر به حرکت خود ادامه دهید، پس از گذر از کمربندی بیجار وارد جاده بیجار – سنندج شده و به مسیر خود ادامه دهید. سپس برای ادامه مسیر خود وارد جاده سنندج – دیواندره شده تا این مسیر شما را به راحتی به شهر زیبای دیواندره برساند و در آن به گردش و تفریح خود بپردازید.

دهستان سارال

آشنایی با دیدنی های دیواندره با با یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی آن به نام دهستان سارال آغاز می کنیم. دهستان سارال که با عنوان دهکده سارال نیز شناخته می شود، دشتی وسیع و سرسبز است که سرتاسر آن پوشیده از گیاهان و درختان سرسبزی است که اگر در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه به سراغ آن بروید، به مانند بهشتی بی بدیل می ماند. دهستان سارال که از جاذبه های گردشگری دیواندره به حساب می آید، در واقع از توابع این شهر محسوب شده و دشتی پهناور و وسیع است که اگر از میان تمام جاهای دیدنی دیواندره آن را انتخاب کنید و به آن سری بزنید، به راحتی نمی توانید از آن دل بکنید؛ به خصوص اگر طبیعت گرد باشید.

دشت های وسیع، سرسبز و پر از گل های رنگارنگ در میان دهستان سارال وجود دارند که جریان چشمه های جوشان در میان آن ها نیز بر زیبایی طبیعت دهستان افزوده و بهشتی سرسرسبز و خارق العاده ای را پدید آورده اند. گردش در میان طبیعت یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی است که می تواند ما را از زندگی شهری و تمام مشغله هایمان دور سازد و برای شروعی دوباره آماده شویم. دهستان سارال که از بهترین جاذبه های دیدنی دیواندره محسوب می شود، می تواند گزینه ای مناسب برای گردش و تفریحات آخر هفته به شمار آید و از گردش و تفریح در آن لذت ببریم.

آدرس دهستان سارال: استان کردستان، 65 کیلومتری دیواندره

جاهای دیدنی دیواندره

کوهستان چهل چشمه یا ارتفاعات چهل چشمه

ارتفاعات چهل چشمه که جزء جاذبه های گردشگری سنندج نیز به حساب می آید، طبیعتی سرسبز که متشکل از مراتع سرسبز بوده و انواع گیاهان مختلف در این طبیعت وجود دارند که علاوه بر زیبایی بی نظیری که برای این طبیعت به وجود می آورند، جزء گیاهان دارویی محسوب شده و از خواص دارویی بهره می برند که این موضوع از مهمترین مواردی است که توانسته بر محبوبیت و شهرت کوهستان چهل چشمه بی افزاید.

در واقع چهل چشمه یا چل چمه نام یکی از کوه هایی است که در استان کردستان قرار داشته و به دلیل بهره مندی از زیبایی بیش از حد و آب و هوای دلپذیر، جزء مناطق دیدنی دیواندره محسوب می شود. این کوه با ارتفاع 2.137 متر از سطح دریا، به عنوان بلندترین کوه استان کردستان تلقی می گردد. کوه چهل چشمه از بافت ریزشی و فرسایشی بهره برده، اما تا کنون این موضوع به اثبات نرسیده است.

جریان رودهای متعددی در میان طبیعت چهل چشمه همچون رودهای زرینه رود، سیروان، قزل اوزن و خورخوره بر زیبایی و طراوت این طبیعت افزوده و به عنوان طبیعتی در میان جاهای دیدنی دیواندره شناخته می شود که در فصل های بهار و تابستان در حال دلبری برای طبیعت گردان می باشد.

آدرس کوهستان چهل چشمه: استان کردستان، شهرستان دیواندره

جاهای دیدنی دیواندره

روستای دَروَن دیواندره

روستاهای مختلفی در شهرستان دیواندره وجود دارند که هر کدام از این روستاها دارای طبیعتی زیبا با آب و هوایی دلپذیر هستند که به دلیل برخورداری از طبیعت و آب و هوای مطلوب، به عنوان دیدنی های دیواندره شناخته می شوند. یکی از معروف ترین روستاهای این شهر، روستای دَروَن است که در فاصله 25 کیلومتری از این شهرستان واقع شده و جزء روستاهای مسکونی این منطقه به حساب می آید. روستای درون به دلیل قرارگیری در کنار رودخانه اوزن، از طبیعتی بسیار زیبا و با طراوت برخوردار بوده و همچنین دارای چشم اندازی مسحور کننده می باشد که می توانید این روستا را به عنوان جاذبه ای گردشگری از میان جاذبه های گردشگری دیواندره انتخاب نموده و به سراغ آن بروید.

آدرس روستای دَروَن: استان کردستان، 25 کیلومتری شهرستان دیواندره

غار باستانی کرفتو

غارنوردی یکی از تفریحاتی است که طرفداران زیادی داشته و خوشبختانه در بسیاری از نقاط ایران، انواع غارهای مختلفی وجود دارند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های مخصوص به خود بوده و توجه بسیاری از غارنوردان را به خود جلب نموده اند. غار باستانی کرفتو یکی از انواع غارهای آهکی ایران است که جزء جاذبه های دیدنی دیواندره به شمار می آید و علاوه بر آن که از جاذبه های گردشگری طبیعی بوده، به دلیل قدمت زیادی که دارد و مربوط به دوره سوم زمین شناسی می باشد، آن را می توان جزء جاذبه های تاریخی تلقی نمود.

بر اساس بررسی هایی که در این غار انجام شده است، کتیبه هایی به دست آمده اند که متعلق به دوران قبل از تاریخ و قرن 3 می باشند. اگر به غارنوردی علاقه دارید و این رشته ورزشی و تفریحی را به صورت حرفه ای دنبال می کنید، غار باستانی کرفتو می توانید گزینه مناسبی در میان جاهای دیدنی دیواندره برای شما محسوب گردد. نام معبد هراکلس هم برای این غار به کار می رود. غار کرفتو با شماره ثبت 330 در تاریخ 20 بهمن ماه سال 1318 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس غار باستانی کرفتو: استان کردستان، 67 کیلومتری شمال غرب دیواندره

دیدنی های دیواندره

منطقه شکار ممنوع زرینه اباتو

اغلب دیدنی های دیواندره جزء جاذبه های طبیعی و زیبایی بوده که در میان این شهرستان و اطراف آن جای گرفته اند و به دلیل بهره مندی از موقعیت جغرافیایی عالی و آب و هوای دلپذیر، توجه بسیاری از طبیعت دوستان را به خود جلب نموده اند. یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این شهر، منطقه شکار ممنوع زرینه اباتو می باشد که از طبیعتی زیبا و دلفریبی برخوردار بوده و از بهترین جاذبه های گردشگری دیواندره برای گردش های خانوادگی و دوستانه به شمار می رود تا یک روز گردشگری را در میان دامان طبیعتی سرسبز و زیبا سپری نمایند.

منطقه شکار ممنوع زرینه اباتو دارای مساحتی حدود 2.400 هکتار بوده که در فاصله 16 کیلومتری از شمال دیواندره قرار گرفته است. اگر این طبیعت را برای یک روز گردشگری و تفریحی خود انتخاب کنید و به سراغ آن بروید، علاوه بر لذت بردن از طبیعت و کنار هم بودن با عزیزانتان، خاطراتی فراموش نشدنی و به یاد ماندنی را خواهید ساخت که تا مدت ها می تواند شما را سر حال نگهدارند.

این منطقه همانند دشتی وسیع و سرسبز می باشد که زیر آسمان آبی و به دور از آلودگی پهن شده و بهترین منطقه از میان تمام جاهای دیدنی دیواندره برای عکاسی به شمار می رود. همچنین لازم به ذکر است که منطقه شکار ممنوع زرینه اباتو به عنوان زیستگاه مناسبی برای نوعی پرنده که در حال انقراض است و حمایت شده به نام میش مرغ به شمار می آید.

آدرس منطقه شکار ممنوع زرینه اباتو: استان کردستان، 16 کیلومتری شمال دیواندره

دیدنی های دیواندره

غار باش قشلاق

غارهای متعددی در میان طبیعت دیواندره وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و از مورد توجه ترین دیدنی های دیواندره برای غارنوردان و علاقه مندان به بازدید از غارها می باشند. غار باش قشلاق به عنوان یکی دیگر از غارهای دیواندره شناخته می شود که از طبیعتی دست نخورده بهره می برد و در روستای باش قشلاق واقع شده است. این غار در فاصله 40 کیلومتری از شمال شرقی دیواندره قردار دارد.

آدرس غار باش قشلاق: استان کردستان، 40 کیلومتری از شمال شرق دیواندره

غار قالوجه

غار دیگری در میان جاهای دیدنی دیواندره جای گرفته که با نام غار قالوجه شناخته می شود و در روستایی به همین نام یعنی روستای قالوجه واقع شده است. اگر به غار نوردی علاقه مند هستید، دیواندره می تواند گزینه مناسبی برای شما محسوب گردد؛ چرا که انواع غارهای مختلفی در میان دیدنی های دیواندره وجود دارند که می توانند برای گردش شما مقصد مناسبی به شمار آیند.

آدرس غار قالوجه: استان کردستان، شهرستان دیواندره، روستای قالوجه

پارک ملت دیواندره

دیواندره نیز همانند بسیاری دیگر از شهرهای کشور، دارای انواع پارک های محلی و فضاهای سبز متعدد است که اهالی این شهر و گردشگرانی که به قصد گردش در میان دیدنی های دیواندره راهی این شهر شده اند، به سراغ آن ها می روند. پارک ملت دیواندره یکی از آن دسته پارک های محلی این شهر می باشد که از امکانات مناسبی برخوردار بوده و فضای سبز و درختان بلند قامت زیادی در میان طبیعت آن وجود دارند.

آدرس پارک ملت دیواندره: استان کردستان، دیواندره، خیابان آزادی

پارک 22 گولان دیواندره

پارک 22 گولان دیواندره یکی از پارک های جنگلی دیواندره است که انواع امکانات تفریحی و رفاهی برای گردشگران در این پارک در نظر گرفته شده اند تا هر سن و سلیقه ای را در بر گیرند. همچنین انواع وسایل بازی برای کودکان در پارک 22 گولان دیواندره وجود دارند و کودکان نیز در کنار خانواده های خود می توانند لحظات شاد و هیجان انگیزی را تجربه کنند.

تعدادی آلاچیق های بزرگ در میان طبیعت این پارک قرار گرفته اند که گردشگران می توانند با نشستن در آن ها، بساط پیک نیک خود را به راه بی اندازند و ساعات هیجان انگیز و لذت بخشی را در کنار یکدیگر تجربه نمایند. وجود درختان تنومند و سر به فلک کشیده در میان پارک 22 گولان دیواندره، بر زیبایی و محبوبیت آن افزوده اند و با توجه به تمام امکانات و جاذبه هایی که در این پارک وجود دارند، می توان پارک 22 گولان دیواندره را جزء جاهای دیدنی دیواندره به شمار آورد.

ساعت کاری پارک 22 گولان دیواندره: شبانه روزی

آدرس پارک 22 گولان دیواندره: استان کردستان، دیواندره، میدان مولوی کرد

جاهای دیدنی دیواندره

بوستان شانو

بوستان شانو یکی دیگر از پارک های دیواندره به شمار می آید که طبیعتی بسیار زیبا و چشمنواز برخوردار بوده و از آنجایی که بخش هایی از این پارک سرسبز دارای ارتفاع بیشتری می باشند، چشم اندازی زیبا و تماشایی از دیگر مناطق اطراف و نمای زیبایی از شهر را در اختیار گردشگران قرار می دهد. همچنین بوستان شانو به عنوان یکی از بهترین دیدنی های دیواندره برای عکاسی محسوب می شود.

آدرس بوستان شانو: استان کردستان، شهرستان دیواندره

آب و هوای دیواندره

دیواندره که از شهرستان های زیبای استان کردستان و دیدنی های کردستان می باشد، از موقعیت جغرافیایی کوهستانی برخوردار بوده و همین موضوع بر آب و هوای آن تأثیرگذار بوده است. از آنجایی هم که ارتفاعات و مناطق کوهستانی و مرتفع زیادی در این شهر وجود دارند، توجه بسیاری از طبیعت گردان به آن جلب شده و برای بازدید از جاذبه های گردشگری دیواندره راهی این شهر می شوند. دیواندره از آب و هوایی سرد و کوهستانی بهره می برد و همین امر سبب گردیده، فصل های بهار، تابستان و اوایل پاییز از بهترین زمان های سفر به این شهر محسوب شوند. بهار و تابستان های دیواندره دارای آب و هوایی مطلوب و معتدل بوده و سرتاسر دشت ها و ارتفاعات این شهر، پوشیده از سرسبزی و طراوت می باشد. در مقابل هم پاییز و زمستان های دیواندره دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی بوده و کمتر کسی فصل های نیمه دوم سال و به خصوص زمستان را برای سفر به این شهر و گردش در میان جاهای دیدنی دیواندره انتخاب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *