روستای اورامان تخت یکی از روستاهای زیبا و همچنین چشم نواز و دلنشین منطقه اورامان که در شهر مریوان است به حساب می آید. این روستا به دلیل داشتن مردمانی با فرهنگ و همچنین تاریخی غنی، علاوه بر منظره های چشم نواز و زیبایی که در خود جای داده همواره محل عزیمت بسیاری از گردشگران و توریستان از سر تا سر این کره خاکی بوده است. روستای اورامان تخت با توجه ه قرار گیری در دامنه کوه، ساختمانی پلکانی را داشته که به هزار ماسوله کردستان نیز معروف است. این جاذبه گردشگری و توریستی بطوری تحت نظر و توجه گردشگران مختلف قرار گرفته که در طول سال بسیاری از توریستان مختلف از داخل و خارج ایران برای بازدید از این منطقه و بهره بری از زیبایی ها و جلوه ها و همچنین مناظر بسیار زیبا و دلنشین به روستای اورامان تخت مراجعه میکنند. تمام این موارد در کنار مردمان این روستا که فرهنگی بسیار غنی و همچنین مراسمات و آیین های بسیاری را دارا هستند باعث شده تا گردشگران بسیاری به این منطقه سفر کنند. روستای اورامان دانستنی ها و گفتنی های بسیاری را در خود جای داده است که از همین رو ما قصد داریم در ادامه این مطلب به صورت کامل این روستای بکر و دلنشین را زیر ذره بین تیم لوکس ویل ببریم تا با تمام جلوه های بی نظیر این روستا به همراه عکس های آن و مسیر دسترسی و بازدید از این روستا شما عزیزان را آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی از این مکان گردشگری و دیدنی استان کردستان بازدید کنید. با ما همراه باشید.

روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت کجاست؟

همانطور که پیش تر گفته شد روستای اورامان تخت در منطقه اورامان، در شهرستان سرو آباد و بطور کلی تر در شهر مریوان قرار گرفته است. این روستا از سمت غرب به عراق، شمال به کردستان و از سمت جنوبی خود به جوانرود می رسد که جاده ای ۷۵ کیلومتری این روستا را به شهر مریوان متصل می کند. منطقه اورامان بین ایران و کشور عراق مشترک است بطوری که حتی جزء توابع کردستان عراق نیز به حساب می آید. ساختمان پلکانی این روستا بطوری نزدیک به هم بوده که حیاط یک منزل پشت بام منزل پایینی بوده و به همین دلیل نزدیکی ساختمان منازل این روستا، مردم این منطقه با یکدیگر ارتباط بسیار تنگاتنگ و یکدلی را دارند. قرار گیری این روستا در منطقه ی کوهستانی و منظره بی نظیر و بکری که به نمایش میگذارد، باعث شده چشمان هر بیننده به این منظره جلب شود و آرامش بخش بودن این منطقه باعث جذب گردشگران بسیاری در طول سال برای این روستا میشود. همانطور که ذکر شد این روستا به دلیل دسترسی و نزدیکی به مریوان، راه های متفاوتی برای دسترسی به خود دیده است از همین رو قصد داریم تا در ادامه مطلب بهترین مسیر از سمت شهر مریوان را برای شما عزیزان بررسی کنیم تا به بهترین نحو ممکن بتوانید به این روستای بی نظیر و خوش منظره دست پیدا کنید.

مسیر دسترسی به روستای اورامان تخت از شهر مریوان: برای اینکه بتوانید از سمت شهر مریوان خود را به روستای اورامان تخت برسانید، ابتدا باید در شهر مریوان باشید یا خود را به آنجا برسانید که امری بدیهی است. بعد از رسیدن به شهر مریوان شما ابتدا می بایست به سمت بلوار رسالت حرکت کنید و خود را به این بلوار برسانید که بطور کلی ابتدای مسیر ۷۵ کیلومتری خود برای رسیدن به روستای اورامان است. بعد از اینکه به بلوار رسالت رسیدید باید مسیر خود را تا رسیدن به میدان شهدای جهاد ادامه دهید. با گذر از این میدان به راه خود به سمت جنوب شهر مریوان ادامه دهید. مسیری حدودا ۲۰ کیلومتری در پیش روی شماست که میبایست طی کنید. این مسیر که با گذر از مناطق و روستاهایی همچون روستای هجرت، کانی دینار و روستاهایی از این قبیل است همراه است. البته لازم به ذکر است که پس از گذر کردن از روستای کانی دینار شما به محوطه پارک جنگلی این روستا میرسید. پارک جنگلی کانی دینار که دارای پوشش گیاهی طبیعی و بسیار زیبایی است که در کنار آب هوای بسیار دلنشین و حنکی که بیشتر فصول سال حتی فصول گرم برای این منطقه ایجاد میکند، جلوه ای بی نظیر و چشم نواز از طبیعت بکر استان کردستان را نیز به تصویر میکشد که دیدن آن در مسیر برای شما خالی از لطف نخواهد بود. بعد از گذر از تمام این مناطق ذکر شده باید ۹ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید تا به دوراهی جاده برسید. در این دوراهی که به دوراهی حزب الله معروف است، یک سوی آن مستقیم به مسیر جنوبی و سوی دیگر آن به سمت مناطقی همچون روستای خشکین و ذکریان میرود رسیدید، باید مسیر خود را تغییر داده و به سمت راست وارد خروجی شوید به سمت دو روستای ذکر شده مسیر حرکت خود را تغییر دهید. در این نقطه از مسیر شما وارد بافت روستایی بخش جنوبی شهر مریوان شده اید که گذری بالاجبار دزلی و دمیو را دارید. اما لازم به ذکر است که این گذر اجباری بسیار مفرح بوده چرا که با ورود به این بخش شما به نوعی قدم به بافت طبیعی و بکر و همچنین چشم نواز شهر مریوان و جاهای دیدنی کردستان گذاشته اید و همین موضوع سبب میشود تا لذت حضور در این مسیر برای رشما و همراهان گرامی تان دو چندان شود. در طی این مسیر رستوران های متفاوت، پمپ بنزین و هر آن چیز که شما برای امرار معاش نیاز دارید نیز قرار گفته تا بتوانید با آرامش خاطر کامل به راه خود ادامه دهید. با گذشتن از ورودی روستا های دمیو و دره کی، باید ۷ کیلومتر به مسیر خود ادامه داده تا به دوراهی دیگری برسید. این دوراهی نقطه مهمی در مسیر شماست چرا که در صورت انتخاب مسیر اشتباه باعث میشود تا شما بطور کامل از مقصد نهایی خود دور شوید. در این دوراهی باید مسیر خود را به طرف جاده اورمان که نقشه مسیر یابی هورامان نام گذاری شده و در ادامه مطلب بطور کامل این فلسفه نام گذاری را باهم بررسی میکنیم، مسیر خود را تغییر دهید تا به منطقه اورمان وارد شوید. با وارد شدن به این جاده حدود ۱۰ کیلومتر دیگر از مسیر شما باقی میماند. لازم به ذکر است که با ورود به این جاده به مرور زمان ارتفاع شما از سطح دریا بیشتر و بیشتر میشود و همین موضوع سبب شده تا مناظر بسیار زیبا و دلنشینی برای شما نمایان شود تا بتوانید از طبیعت بکر این مناطق، در کنار پوشش کوهستانی بسیار دلنشین و استوار آن بهترین بهره بری را داشته باشید. با ادامه مسیر خود و طی کردن مسافت باقی مانده شما نهایت به مقصد خود یعنی روستای اورامان تخت میرسید و میتوانید از این روستای بی نظیر از نزدیک دیدن کنید و از جلوه های مختلف چشم نواز آن به خوبی بهره مند شوید.

روستای اورامان تخت کجاست؟

معرفی روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت به همانطور که پیش تر گفته شد جزء توابع شهر مریوان و در منطقه ای کوهستانی در شهرستان سرو آباد قرار دارد. روستای پلکانی اورامان تخت با توجه به نحوه شاخت و محل قرار گیری خود خلاف نامی که برای آن برگزیدند بوده و روستایی در سراشیبی کوهستان است. این روستا با توجه به ساختمانی که دارا بوده یکی از زیباترین منظره های ممکن را در اختیار علاقه مندان به جاذبه های گردشگری این چنینی میگذارد. هنگامی که به روستای اورامان تخت سفر میکنید و به بازدید از این منطقه از نزدیک مشغول میشوید، اولین چیزی که نظر شمارا جلب میکند همین منظره بی نظیر است. کوهستان هایی که در مقابل دیدگان شما قرار دارند با توجه به داشتن پوشش گیاهی بی نظیر و همچنین به تصویر کشیدن صحنه ای زیبا و پر غرور باعث میشود چشمان هر بیننده ای به آن مجذوب شود. یکی دیگر از نکات و همچنین جاذبه های قابل توجه این روستا همانطور که در بالا گفته شد ساختمان منازل آن است. خانه هایی کاه گلی که در نزدیکی هم و به صورت طبقاتی ساخته شده اند بطوری که پشت بام خانه پایینی حیاط منزل بالایی محسوب میشود که نزدیکی بسیار مردمان این روستا را به یکدیگر به همراه دارد. فرهنگ و همچنین خون گرمی و مهمان نوازی که مردمان روستای اورامان تخت دارند باعث میشود تا شما در هنگام سفر به این منطقه احساس بسیار خوبی داشته باشید بطوری که مردم آنجا شما را یکی از اعضای روستا و حتی خانواده خود قبول میکند و این موضوع نشان دهنده مهمان نوازی بی نظیر مردم این روستا می باشد. البته لازم به ذکر است که مردم غیور کردستان در تمامی نواحی این استان، از این خصلت بهره مند هستند که همین نکته باعث شده گردشگران، علاقه بسیار زیادی از سفر به این استان نشان دهند بطوری که تمام کسانی که به استان کردستان سفر کردند خاطراتی بسیار شیرین و به یاد ماندنی را برای خود و همراهان خود بر جای گذاشته اند.

روستای اورامان تخت مریوان

تاریخچه روستای اورامان تخت

با توجه به عرایض ذکر شده روستای اورامان تخت از تاریخچه بسیار غنی نیز برخوردار است. البته با دیدن تنها عکس های این روستا شما به راحتی میتوانید در ذهن خود به این موضوع برسید که این روستا با بافت قدیمی و کهنه خود، بی شک از تاریخچه بی نظیری نیز برخوردار است که مردمان این شهر نیز با توجه به تاریخ و فرهنگ کهنی که داشتند، همچنان این فرهنگ را از گذشته حفظ کرده و به آن پایبند هستند. بر اساس تحقیقات مورخان و باستان شناسان، مردمانی که در منطقه جنوبی شهر مریوان امروزی زندگی میکردند تحت نام قوم کرتو، مردمانی کوچ نشین بودند که با دام پروری و زراعت در هزاره هشتم قبل از میلاد به زندگی خود ادامه میدادند. سپس گروهی از این مردمان در هزاره دوم قبل از میلاد یکجا نشین شدند و اولین شهر را در اورامان برای زندگی خود بنا کردند. اما حدود ۲۰۰۰ سال قبل این شهر توسط آشوریان به آتش کشیده شد و همین موضوع سبب شد تا نام این شهر کوچک در منطقه اورامان به زردوئی تغییر نام پیدا کند. زردوئی ها طبق همین اسناد و تحقیقات اولین یکجا نشینان در منطقه اورامان بودند. همین قوم بعد از به آتش کشیده شدن روستایشان، تصمیم گرفتند تا خانه های جدید در منطقه کوهستانی روستای اورامان کنند که با گذر سالیان سال، این منازل به شکل امروزی در آمدند. باستان شناسان قدمت آثار باستانی کشف شده در روستای اورامان تخت را بین ۴۰ هزار تا ۱۲ هزار سال پیش تخمین زدند که همین موضوع باعث شده تا توجه بسیاری از مورخان، دانشمندان و همچنین علاقه مندان از بازدید بنا ها و مناطق به جا مانده از تاریخ ایران به روستای اورامان تخت بیشتر و بیشتر شود.

روستای هورامان تخت

فرهنگ مردم روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت علاوه بر جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار متنوع و همچنین پوشش گیاهی چشم نواز و دلنشینی که دارد، به دلیل تاریخچه و فرهنگ غنی که از گذشته دارا بوده و مردمان امروز آن نیز این فرهنگ را حفظ کرده اند، باعث شده تا گردشگران مختلفی جذب همین فرهنگ و رسم و رسومات جالب روستای اورامان تخت شوند. یکی از این رسومات جالب توجه مردمان روستای اورامان تخت که از گذشته تا به امروز برای آنان به جای مانده برگزاری مراسم پیرشالیان می باشد. این مراسم که در فصل زمستان برگزار می شود به این گونه بوده که مردم اورامان با لباس های کردی خاص، به همراه نواختن موسیقی های عرفانی و محلی خاصی به بزرگداشت پیرشالین میپردازند. پیرشالیان یکی از بزرگان اورامان بود که در گذشته و در زمان رواج اسلام در ایران دست به تعلیم و همچنین آموزش مباحث اسلامی در این منطقه میزد که بعد از وفات وی، مردمان روستای اورامان تخت این مراسم بزرگداشت را هرساله برای او بر پا میکردند. در این مراسم علاوه بر نواختن موسیقی محلی و عرفانی فعالیت هایی همچون پختن آش و غذای نذری و همچنین دادن هدیه های کوچک به هم می شوند تا این فرهنگ و سنت به جا مانده از اجداد خود را همواره زنده نگه دارند. همین موضوع باعث شده تا گردشگران بسیاری برای بازدید از این مراسم از سر تا سر ایران و حتی جهان به این روستای چشم نواز و بی نظیر سفر کنند و حتی دست به اقامت چند روزه در این منطقه بی نظیر و خوش آب و هوا بزنند.

روستای اورامان تخت کردستان

دلیل نام گذاری و معنی اورامان

شاید تا اینجای مقاله برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که معنی کلمه اورامان چیست و یا چرا این منطقه را به نام اورامان میشناسند؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اورامان یا به زبان محلی و اصلی هورامان فلسفه های بسیاری را در باب خود دیده است. طبق تفسیر دانشمندان این حوضه کلمه هورامان از دو بخش هور و مان تشکیل شده که معنی دو پهلو دارد. برخی هور را به اهورا یا همان اهورامزدا متناسب میدانند و مان در زبان کردی به معنای خانه است که معنی خانه اهورامزدا را به خود میگیرد. اما برخی دیگر نیز هور را به خورشید معنی میکنند که به راین روستا معنی جایگاه یا خانه خورشید را میدهد. البته لازم به ذکر است که به دلیل مکان قرار گیری روستای اورامان تخت و نمای چشم نوازی که خورشید در هنگام طلوع و همچنین غروب به این منطقه کوهستانی می دهد نام جایگاه خورشید منطقی تر و برازنده تر برای این روستا می باشد. به دلیل همین تلفظ صحیح در زبان کردی است که جاده اصلی این روستا هورامان نام گذاری شده و از این نام برای آن یاد میشود.

پوشش گیاهی و آب و هوای روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت که از جاهای دیدنی مریوان محسوب میشود، به دلیل قرار گیری در منطقه ای کوهستانی، اغلب آب و هوایی خنک و دلنشین در فصول گرم سال و همچنین از آب و هوایی سرد در فصولی مانند زمستان برخوردار است. اما این منطقه به دلیل دارا بودن پوشش گیاهی مناسب و بسیار چشم نواز و وجود باغات و چراگاه های متعدد علاوه بر اینکه زیبایی بی نظیری را به دیدگان شما هدیه میدهد باعث شده تا آب و هوایی همواره مطلوب را به همراه داشته باشد و در کنار همه اینها باعث شده تا مردم برای امرار معاش خود و همچنین گذران زندگی علاوه بر دامداری به زراعت و پرورش گیاهان و باغات مختلف نیز بپردازند. وجود گیاهانی همچون ریواس، ترشگه، کنگر و غیره همراه با درختانی همچون بلوط، گردو، زالزالک، گلابی وحشی به همراه انواع مختلفی از گیاهان و درختان باعث شده تا در این منطقه کوهستانی جنگل های زیبا و بسیاری قد علم کنند که منظره ای دلنشین و بسیار دیدنی را برای گردشگران فراهم میکند. علاوه بر این تأثیر مثبت گردشگری این جنگل ها و درختان باعث شده اند تا مردم روستای اورامان تخت برای گرم کردن خود و همچنین طبخ غذا و داشتن آتش از چوب این درختان استفاده کنند.

پوشش گیاهی روستای اورامان تخت

جاهای دیدنی اطراف روستای اورامان تخت

از آنجا که استان کردستان و همچنین شهر مریوان مملو از جاذبه های گردشگری و دیدنی بسیار زیبا و مفرح بوده که روستای اورامان تخت یکی از آنهاست، پس دور از ذهن نیست که جاذبه های بسیار زیادی در این منطقه و حتی نزدیکی روستای اورامان تخت وجود دارد که از جمله آنها میتوان به رودخانه سیروان و همچنین قلعه اورامان اشاره کرد که در ادامه بطور کامل به آنها میپردازیم.

رودخانه سیروان: رودخانه سیروان یکی از جاذبه های دیدنی روستای اورامان تخت است که از درون این روستا عبور میکند. این رودخانه با توجه به اینکه آبی خروشان و سرشار را در خود جای داده علاوه بر زیبایی و اضافه کردن جلوه ای بی نقص و بکر به این روستا، در مصارفی همچون کشاورزی و حتی استفاده مردم روستای اورامان تخت نیز قرار میگیرد و به همین دلیل برای مردم این روستا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. رودخانه سیروان با گرفتن آب از جنوب غرب، غرب و مرکز استان که مناطقی مانند گردلان، قشلاق و گاوه رود را شامل میشود، تبدیل به چنین رودخانه پر آب و خروشانی شده که با گذر از درون روستای اورامان تخت و بطور دقیق از پایین ترین منطقه این روستا به سمت عراق میرود و در نهایت با رودخانه دیاله به رود بزرگ دجله میریزد.

رودخانه سیروان اورامان

قلعه اورامان: یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و همچنین تاریخی روستای اورامان تخت قعله اورامان است. این قلعه در زمان حکومت صفوی در این منطقه ساخته شد که مصارف نظامی و همچنین نگهبانی از این منطقه را بر دوش داشت. در زمان جنگ ایران و عثمانی، منطقه اورامان تخت امروزی بسیار مورد هجوم دولت عثمانی قرار میگرفت و حتی در برخی از نبرد ها عثمانیان بر این منطقه چیره شدند و باعث تخریب قعله اورامان میشدند اما با همت مردمان اورامان این قلعه دوباره ساخته میشد. در زمان خود این دژ غیر قابل نفوذ وظیفه ای مهم در نگهبانی و همچنین محافظت از اورامان تخت را داشت که به همین دلیل از مهمترین و همچنین اصلی ترین بنا ها در جنگ و همچنین حفاظت از این منطقه بدل شد. قلعه اورامان بعد از گذشت سالها به دلیل عدم استفاده به حال خود رها شده بود که در نهایت سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۴ این بنای تاریخی و به یادگار مانده از گذشته ایران را به ثبت ملی رسانید تا از تخریب و همچنین دست درازی برای نابودی آن جلوگیری کند. البته لازم به ذکر است در حال حاصر چیزی جز چند ستون ضعیف از آن باقی نمانده اما به هر حال همین مانده ها از قعله هورامان برای مردمان این شهر یادگاری از دوران کهن به شمار میرود. در صورتی که به دنبال انواع جاذبه های دیدنی دیگری از شهر مریوان هستید، می توانید از دریاچه زریوار که از طبیعتی بسیار زیبا و گردشگری برخوردار است، دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید از روستای اورامان تخت

برای اینکه شما بتوانید در بهترین زمان و همچنین به بهترین نحو ممکن از روستای اورامان تخت دیدن کرده و از جاذبه های گوناگون آن مانند پوشش گیاهی، منظره دلنشین و آرامش بخش، رودخانه سیروان و فرهنگ بی نظیر و کهن مردمان این منطقه بازدید کنید و از آنها بهره ببرید بهتر است تا در نیمه اول سال و به خصوص فصل بهار به این منطقه سفر کنید. البته اگر قصد دارید با سفر به استان کردستان در فصل تابستان، از گرمای سوزانی که گریبان گیر تمام ایران است به دور باشید و از آب و هوایی مطلوب و بسیار دلنشین برخوردار باشید، روستای اورامان تخت در این زمان نیز انتخاب بسیار مناسبی است. بطور کلی این روستا در ۲۴ ساعت شبانه روز و همچنین تمامی ایام سال آماده پذیرایی و بازدید شماست که میتوانید از زیبایی های تمام نشدنی آن بهره مند شوید. برای بازدید از این منطقه و روستای بی بدیل نیازی به پرداخت هزینه ندارید و بصورت کاملا رایگان میتوانید از این جاذبه دوست داشتنی استان کردستان و شهر مریوان دیدن کنید تا برای خود و همچنین خانواده یا حتی همراهانتان خاطره ای به یاد ماندنی و دلنشین را به همراه داشته باشید که با توجه به تمام نکات گفته شده در طی این مقاله، سفر به این روستا با توجه به دارا بودن جاذبه های دیدنی و چشم نواز و آرامش بخش تمام نشدنی، بسیار برای شما پیشنهاد میشود. امیدواریم که در طی این مقاله توانسته باشیم بهترین اطلاعات در رابطه با روستای اورامان تخت را برای شما خوبان گرد هم آورده و این اطلاعات را به بهترین شکل در اختیار شما قرار داده باشیم تا بتوانید به راحتی و آسودگی کامل خیال خود، به این منطقه سرسبز و بی نظیر شهر مریوان استان کردستان عزیمت و سفری به یاد ماندنی داشته باشید. با تشکر از همراهی شما.

روستای اورامان تخت مریوان استان کردستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *