عمارت آصف وزیری یکی از بهترین و بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری تاریخی و همچنین دیدنی استان کردستان و بطور مشخص شهر سنندج به حساب می آید. این عمارت که به خانه کرد نیز معروف است به دلیل به تصویر کشیدن فرهنگ و آداب و رسوم مردم کردستان به این نام مشهور شده. عمارت آصف وزیری امروزه تبدیل به موزه شده که بخش های بسیار مختلفی را در خود جای داده است. شما با قدم گذاری در این عمارت و بازدید از موزه آصف وزیری میتوانید به فرهنگ و آداب و رسوم مردم کردستان در سه حکومت صفوی،‌ قاجار و پهلوی پی ببرید و دریابید تا مردم غیور کرد چگونه این فرهنگ را تا به امروز حفظ نموده اند. داستان ها و گفتنی های بسیاری در مورد عمارت آصف وزیری و همچنین تاریخچه غنی که بر آن در طول زمان گذشته تا امروزه آن را با شکل و شمایل و همچنین مصارفی متفاوت با گذشته خود ببینیم بسیار است که از همین رو تیم لوکس ویلا قصد دارد تا در ادامه این مقاله بطور کامل به معرفی خانه آصف وزیری و هر آن چیز که باید درباره آن بدانید بپردازد و تمام اطلاعات لازم در مورد این بنای تاریخی و جاذبه گردشگری بی نظیر شهر سنندج را در اختیار شما بزرگواران بگذارد. پس باما همراه باشید تا این عمارت را زیر ذره بین لوکس ویلا برده و تلاش کنیم تا این مقاله برای شما مفید واقع شود.عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری کجاست؟

عمارت آصف وزیری همانطور که پیش تر گفته شد در استان کردستان و بطور دقیق در شهر سنندج واقع شده است. این عمارت که بطور کلی در بخش مرکزی مایل به شمال شهر سنندج واقع شده، با توجه به مکان قرار گیری خود در یکی از بهترین و خوش آب و هوا ترین و همچنین بی نظیر ترین مناطق شهر سنندج واقع شده است که همین موضوع سبب شده تا گردشگران و توریستان بسیاری سالانه به این منطقه رجوع کنند و از عمارت آصف وزیری سنندج دیدن کنند که به رونق گردشگری در شهر سنندج در کنار هزاران جاذبه دیدنی و تفریحی که در این شهر قرار دارد کمک شایانی میکند. لازم به ذکر است که این عمارت در خیابان فرح که یکی از بهترین خیابان های سنندج به شمار میرود قرار گرفته و همین موضوع سبب شده تا از این خیابان به عنوان قلب سنندج نیز یاد شود.

برای دسترسی به خانه آصف وزیری و همچنین بازدید از آن از دو سمت شمالی و همچنین جنوبی شهر سنندج میتوانید دست به این کار بزنید که با توجه به گستردگی شهر سنندج، راه های مختلفی برای رسیدن به این جاذبه گردشگری از دو سمت ذکر شده شهر سنندج وجود دارد. اما برای سهولت هرچه بیشتر شما در روند بازدید از این جاذبه گردشگری بی نظیر ما بهترین راه چه از سمت شمال و چه از سمت جنوب شهر سنندج را برای شما بازگو کرده و با هم بررسی میکنیم تا شما بتوانید به راحت ترین شکل ممکن به این جاذبه تاریخی و دیدنی شهر سنندج دسترسی پیدا کنید.

مسیر دسترسی به عمارت آصف وزیری از شمال سنندج: اگر شما در قسمت شمالی شهر سنندج ساکن هستید و یا به عنوان گردشگر در این منطقه از کلانشهر سنندج اقامت دارید، همانطور که گفته شد می توانید از راه های مختلف به عمارت آصف وزیری و یا همان خانه کرد برسید. لازم به ذکر است که اگر از سمت شمال غرب شهر سنندج به این موزه قصد عزیمت را دارید ابتدا میبایست خود را به جاده جدید مریوان – سنندج برسانید و به سمت جنوب شهر سنندج حرکت کنید. با قرار گیری در این جاده مسیری حدودا ۱۴ دقیقه ای پیش روی شماست تا به خانه کرد آصف وزیری برسید. وقتی که به این جاده رسیدید به راه خود به طرف جنوب ادامه میدهید تا به ورودی خیابان اورامان خود را برسانید. باید وارد این خیابان شوید تا در مسیر سریع تری نسبت به خیابان ارتش که هم جوار آن قرار گرفته و یکی از راه های رسیدن به عمارت آصف وزیری به شمار میرود، قرار بگیرید. با ورود و ادامه مسیر خود در خیابان اورامان، این خیابان را تا رسیدن به میدان ملا محمد بیسارانی ادامه دهید تا به این میدان برسید. با ادامه مسیر خود و رد کردن میدان وارد بلوار ۱۷ شهریور میشوید. در این بلوار به قدری به مسیر خود ادامه دهید تا به تقاطع این بلوار با خیابان فرح برسید. با رسیدن به این تقاطع وارد خیابان فرح شده و به سمت خیابان امام به مسیر خود ادامه میدهید تا به این خیابان برسید. قبل از رسیدن به خیابان امام شما به درب اصلی ورودی عمارت آصف وزیری میرسید که به معنی رسیدن شما به مقصد خود است. اگر نیز از بخش شمال شرقی سنندج قصد دارید تا به عمارت آصف وزیری برسید باید به میدان سهره وردی خود را رسانیده و در این میدان مسیر خود را به سمت خیابان کارگر ادامه دهید. با ورود به خیابان کارگر و طی کردن آن به تقاطع خیابان فرح میرسید که میتوانید با وارد شدن به آن و حرکت به سمت جنوبی این خیابان به خانه موزه آصف وزیری برسید.

مسیر دسترسی به عمارت آصف وزیری از جنوب سنندج: برای اینکه بتوانید از سمت جنوبی شهر سنندج به عمارت آصف وزیری دسترسی داشته باشید مسیری حدودا ۲۵ دقیقه ای را پیش روی دارید که اولین گام در این مسیر رسانیدن خود به جاده کرمانشاه – سنندج است. با رسیدن به این جاده و حرکت به سمت شمالی شهر سنندج باید به قدری به مسیر خود ادامه دهید تا به خروجی بلوار هادی زیاءالدین برسید. این خروجی که در کنار پارک ملت سنندج قرار دارد نقطه اصلی مسیر شماست که باید به آن توجه بسیاری داشته باشید. این بلوار را تا پیوند خوردن آن به بلوار جانبازان ادامه دهید و مسیر خود را تغییر ندهید. با ادامه مسیر به تقاطع بلوار نمکی میرسید که در اینجا باید مسیر خود را تغییر داده و وارد این بلوار شوید. بلوار نمکی را نیز تا رسیدن به چهار راه بعثت ادامه دهید و با رسیدن به این چهار راه وارد بلوار بعثت به سمت شمال این بلوار شوید و به مسیر خود ادامه دهید. بعد از آن به ورودی خیابان انقلاب میرسید که با ورود در آن باید به سمت میدان انقلاب حرکت کرده و با دور زدن در این میدان مسیر خود را به سمت خیابان طالقانی تغییر دهید. با ورود به این خیابان باید تا رسیدن به تقاطع خیابان صلاح الدین عیوبی به راه خود ادامه داده و با ورود به این خیابان و حرکت در آن به خیابان فرح برسید. خیابان فرح را نیز به سمت جنوب کمی طی کرده تا به ورودی عمارت آصف وزیری یعنی مقصد نهایی خود برسید و از این جاذبه دیدنی شهر سنندج از نزدیک دیدن کنید.

عمارت آصف وزیری کجاست؟

معرفی عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری یا همان خانه کرد همانطور که گفته شد یکی از بهترین و دیدنی ترین جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر سنندج و استان کردستان به حساب می آید. این خانه موزه به دلیل نمایش دادن فرهنگ، آداب و رسوم و همچنین وجود موزه مردم شناسی کردستان در درون خود به خانه کرد معروف شده است که به نوعی میتوان گفت بهترین جلوه از گذشته تا به حال مردمان غیور کردستان و کرد زبانان را به تصویر میکشد. عمارت آصف وزیری از گذشته تا به امروز حوادث و داستان های بسیاری را به خود دیده است که همین موضوع سبب شده تا از این مکان به عنوان یکی از تاریخی ترین بنا های شهر سنندج یاد کرد که بطور مشخص و همانطور که در بالا ذکر شد، ساخت این بنا مربوط به دوره قاجار بوده است. نام عمارت آصف وزیری از نام صاحب قدیمی خود برگزیده شده که این معنی را میدهد آصف خان وزیری که یکی از بزرگان شهر سنندج امروزی که در گذشته نام سنه دژ را به خود داشت و به مرور زمان و با تغییر گویش به نام امروزی خود تغییر کرد، در این مکان به همراه خانواده خویش زندگی میکرد. این بنا بی شک یکی از مکان های تاریخی و بسیار مهم شهر سنندج است که چه از دید یک مکان گردشگری و جاذبه دیدنی و یا چه به دید یک موزه جامع و کامل به آن نگاه کنیم درمیابیم که این مکان از اهمیت بسیار بالایی در شهر سنندج برخوردار است که همین موضوع باعث شده تا اهالی این شهر نسبت به عمارت آصف وزیری علاقه خاصی را داشته و آن را بسیار حائز اهمیت بشمارند.

خانه کرد، عمارت آصف وزیری

تاریخچه عمارت آصف وزیری

همانطور که تا اینجای مقاله به آن اشاره کردیم عمارت آصف وزیری تاریخچه ای بسیار غنی و نسبتا دور و دراز را با خود تا به امروز حمل میکند که همین موضوع یکی از دلایل مهم بر افزایش بازدید گردشگران از این بنا به شمار می رود. بطور مشخص عمارتی که امروزه مشاهده می شود در دوره قاجار ساخته و به بنا شده است، اما داستان اصلی ساخت و بنا کردن این عمارت به سال های دور و درازی بر میگردد. در دوران صفویه پایه های ساخت عمارتی کوچک تر از عمارت امروزی در همین مکان نهادینه شد که صاحب اولیه آن خانواده معتمد هاشمی بودند. با گذشت سال ها و تغییر حکومت و بطور مشخص در دوره قاجار، میرزا محمد رضا وزیر، پدر آصف وزیری این عمارت را از خانواده معتمد هاشمی خرید و از آن خود کرد. بعد از این شروع به مرمت بخش های آسیب دیده و همچنین ساخت و ساز و اضافه کردن برخی قسمت ها به فضای عمارت شد که در نهایت عمارت را به پسر خود یعنی آصف وزیری هدیه داد. در طی سال ها آصف وزیری در این خانه به همراه همسر و خانواده خود زندگی کرد. سپس بعد از فوت وی این خانه به منزلی متروکه و خالی از سکنه تبدیل شد که با گذر زمان و در دوره پهلوی، با مرمت هایی که بر سنگ فرش کف عمارت و همچنین برخی قسمت های خانه انجام شد باعث شد تا این عمارت از تخریب و نابودی جان سالم به در ببرد. البته لازم به ذکر است در زمان پهلوی در کنار مرمت نیز برخی بخش ها و قسمت ها به این عمارت اضافه شد که همین موضوع سبب نو شدن و دوباره قابل استفاده شدن عمارت گردید که در نهایت این مکان را با گذر زمان تبدیل به موزه قوم کرد و مردم شناسی اهالی کردستان تبدیل کرد. به دلیل همین تاریخچه طولانی، در موزه قوم کرد که در دل عمارت آصف وزیری قرار دارد جلوه های مختلف فرهنگ مردمان کردستان در سه دوره صفوی، قاجار و پهلوی قابل مشاهده است که اهمیت و همچنین زیبایی و دیدنی بودن این موزه را دو چندان میکند. لازم به ذکر است که سر انجام در سال ۱۳۷۵ این عمارت به ثبت سازمان میراث فرهنگی در آمده و جزء آثار ملی نیز شناخته شد. در نهایت این بنا در سال ۱۳۷۲ از صاحبان اصلی خود خریداری و در دست بازسازس و مرمت قرار گرفت تا در نهایت در سال ۱۳۸۲ به عنوان موزه مردم شناسی و یا همان موزه قوم کرد به نمایش عموم گذاشته شد.

موزه قوم کرد عمارت آصف وزیری

معماری عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری در کنار تمام نکات قابل توجه و دیدنی هایی که تا حالا ذکر کردیم معماری بسیار زیبا و بی نظیری نیز دارد که همین موضوع سبب شده تا علاقه مندان به حوضه معماری این عمارت را جهت بازدید انتخاب کنند و حتی گردشگران و توریستان مختلف نیز با دیدن کردن از عمارت آصف وزیری به وجد آمده و از معماری چشم نواز و بی نظیر آن لذت ببریند. درب ورودی عمارت دالانی زیبا با گچ کاری و تزئیناتی چشم گیر است که با وارد شدن به این دالان شما به داخل حیاط اصلی دسترسی پیدا میکنید. عمارت بطور کلی به ۴ بخش مختلف که آنها حیاط اندرونی، حیاط بیرونی یا همان اصلی، حیاط اندرونی و حیاط مستخدمین تقسیم میشود. این چهار حیاط در کنار کاشی کاری ها، اجر های لعاب دار و بدون لعاب و همچنین سنگ فرشی چشم نواز و دیدنی که دست خوش مرمت نیز قرار گرفته بطور کلی فضای بیرونی عمارت را تشکیل میدهند. در کنار این حیاط ها حمام و بخش خدمه نیز از بنا های دیدنی این عمارت به شمار میروند.

حیاط اندرونی که در زمان قاجار برای استراحت و گذران اوقات بانوان ساخته شده بود یکی از جالب توجه ترین بخش های عمارت است که در دو طبقه و با ستون های چوبی و تزئیناتی همچون گچ بری و مقرنس کاری زیبا سازی شده است و همین موضوع سبب شده تا مکان بسیار جالب توجهی به حساب آید. در کنار اینها حوضی لوزی شکل در وسط این حیاط قرار گرفته که زیبایی آن را دوچندان میکند. یکی دیگر از ساخته های قدیمی و همچنین زیبای این عمارت حیاط بیرونی یا همان حیاط اصلی است. این حیاط با دارا بودن شکلی مستطیلی و همچنین وجود حوضی نسبتا بزرگ با آب نمایی در مقابل شاه نشین عمارت یکی از ساخته های قابل توجه و دیدنی عمارت آصف وزیری به حساب می آید که به گفته مورخان قدیمی ترین سازه این عمارت محسوب می شود. در کنار تمام این جاذبه های دیدنی و سازه های شگفت آور حمام بسیار زیبایی نیز در این عمارت قرار گرفته که در زمان سکونت خانواده آصف وزیری بطور کامل تحت استفاده آنها بود. بخش هایی از جمله سردر زیبا، راهرویی بی نظیر، خزینه و حتی منبع آب اضافی در این حمام بزرگ قرار گرفته که در زمان خود یکی از خوش نقشه ترین و برترین سازه های این عمارت به حساب می آمد بطوری که امروزه توجه بسیاری از معماران و علاقه مندان به سازه های زیبا و قدیمی ایران را به خود جلب میکند. تمام این بخش و بطور کلی ساختمان عمارت در کنار یکدیگر با توجه به معماری اسلامی و ایرانی اصیل ساخته شده و هنر هایی همچون گچ کاری، مقرس کاری، پنجره سازی و هر آن چیز که نیاز است تا یک عمارت بی نظیر و چشم نواز را به تصویر بکشد در کنار یکدیگر باعث شه اند تا عمارت آصف وزیری به یکی از بهترین و همچنین دیدنی ترین جاذبه های شهر سنندج و حتی استان کردستان تبدیل شود.

معماری عمارت آصف وزیری

جاهای دیدنی نزدیک به عمارت آصف وزیری

بی شک شهر سنندج قلب تپنده استان کردستان در امر گردشگری است و بیشتر افرادی که به این استان سفر میکنند برای اقامت خود شهر سنندج را انتخاب میکنند و همین موضوع باعث شده تا شهر سنندج مملو از جاذبه های گردشگری و دیدنی های بسیاری باشد که عمارت آصف وزیری یکی از جاهای دیدنی سنندج به حساب می آید. اما اگر شما قصد دارید در طی سفر خود به این شهر و یا حتی گذراندن یک روز با بهره مندی از و بازدید از مکان های گردشگری مختلف در کلان شهر سنندج هستید در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از این جاذبه ها مانند مسجد جامع سنندج و همچنین پارک لاله سنندج که در نزدیکی عمارت آصف وزیری قرار دارند را برای شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید در برنامه سفر خود و بازدید از شهر سنندج، بعد موزه مردم شناسی کرد به این جاذبه ها نیز سری بزنید که این امر بی شک خالی از لطف نیست.

مسجد جامع سنندج: یکی از دیدنی های بسیار جذاب و همچنین تاریخی شهر سنندج، مسجد دارالاحسان است که به دلیل تاریخچه ای طولانی و همچنین مساحت بسیار زیادی که دارا بوده به مسجد جامع سنندج نام گذاری شده است. این مسجد با معماری خاص و فضایی معنوی و دلنشین و همچنین چشم نواز بی شک یکی از دیدنی های شهر سنندج به حساب می آید که همین موضوع سبب شده تا بازدید از این جاذبه مذهبی و گردشگری نیز بالا رفته و طرفداران و علاقه مندان به این قبیل بنا ها را به خود جذب کند. بدون شک مسجد جامع سنندج به دلیل تمام ملاک هایی که میتوان آن را علاوه بر مسجد به عنوان یک جاذبه توریستی و گردشگری معرفی کرد از محبوبیت بالایی بین اهالی شهر سنندج برخوردار است. این مسجد که دقیقا در روبروی عمارت آصف وزیری و بطور مشخص در کوچه پشتی خیابان فرح واقع شده به قدری به عمارت نزدیک است که شما اگر در مقابل ورودی عمارت بایستید میتوانید گنبد و به خصوص مناره های این مسجد را ببینید که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست.

مسجد جامع سنندج

پارک لاله سنندج: از جمله مکان های تفریحی و گردشگری دیگر شهر سنندج پارک لاله این شهر است. پارک لاله سنندج به دلیل قرار گیری تعداد کثیری از انواع گل لاله در خود به یکی از دیدنی های بسیار چشم نواز و همچنین آرامش بخش شهر سنندج بدل شده که از مساحتی نسبتا بزرگ برخوردار بوده است و همین موضوع سبب شده تا علاقه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. با توجه به دارا بودن فضایی خانوادگی و مناسب شما میتوانید به همراه عزیزان و همچنین خانواده خود به این پارک مملو از پوشش گیاهی طبیعی و دلنشین رجوع کرده و حتی به پیکنیک با همراهان خود بپردازید. در کنار تمام پوشش گیاهی و دلنشین این پارک، دریاچه ای مصنوعی در دل پارک لاله قرار گرفته که باعث میشود چشمان هر بیننده ای به آن جلب شود. حتی اگر شما قصد دارید برای کودکان و از جمله نوجوانان خود تفریحی مفرح و لحظاتی شاد فراهم کنید امکاناتی بسیار کاربردی در این پارک قرار گرفته که مهمترین آنها شهر بازی بسیار مفرح آن است. این شهر بازی که در بخش جنوب غربی پارک قرار دارد همواره آماده پذیرایی و استفاده شما عزیزان است که میتوانید برای خانواده و کودکان خود خاطره ای شیرین و به یاد ماندنی را بسازید. فاصله پارک لاله تا عمارت آصف وزیری تقریبا ۱۵ دقیقه است که شما به راحتی میتوانید با وسیله نقلیه خود به این پارک عزیمت داشته و از فضا و امکانات مناسب آن برای گذران اوقاتی خوش و به یاد ماندنی استفاده کنید.

پارک لاله سنندج

زمان و هزینه بازدید از عمارت آصف وزیری

برای بازدید از خود عمارت آصف وزیری و دیدن کردن از فضای آن هزینه ای ملاحظه نشده و این کار کاملا رایگان است اما اگر شما بخواهید از موزه مردم شناسی کرد که در درون این عمارت قرار دارد بازدید کنید و همچنین به فضای داخلی عمارت دسترسی داشته باشید باید برای هر نفر ورودی پرداخت کنید که این ورودی در سال ۱۴۰۲ برای هر نفر ۴۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. عمارت آصف وزیری در تمام ایام سال باز بوده و آماده بازدید و عزیمت شما می باشد البته به جز تعطیلات رسمی که در طی این تعطیلات عمارت نیز بسته است. زمان کاری عمارت و موزه نیز در ۶ ماه اول سال از ۹ صبح تا ۱۳:۳۰ دقیقه ظهر و از ۱۵:۳۰ دقیقه تا ساعت ۸ شب است که در نیمه دوم سال با توجه به زودتر تاریک شدن هوا این ساعت کاری از ۹ صبح تا ساعت ۱۳ و از ساعت ۱۵ تا ۱۸:۳۰ دقیقه می باشد که با توجه به این موضوع دست خوش تغییراتی میشود. لازم به ذکر است که این بسته بودن چند ساعته موزه به دلیل تایم ناهار کارکنان و نگهبانان عمارت است.ن آن ننبزنیبنب

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم بهترین و کاملترین اطلاعات در رابطه با عمارت آصف وزیری سنندج را در اختیار شما خوبان قرار داده باشیم تا بتوانید با سفر به شهر سنندج، با آسودگی خاطر و همچنین اطلاعات کافی به بازدید از این موزه و عمارت زیبا و چشم نواز بپردازید و با فرهنگ و تاریخ مردمان کرد هرچه بیشتر آشنا شوید. ممنون از همراهی گرم شما خوبان.

خانه آصف وزیری سنندج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *