غار باستانی کرفتو یکی از جاذبه های بی نظیر، باشکوه و بسیار دیدنی استان کردستان و بطور مشخص از توابع دیواندره به حساب می آید. این غار که قدمتی پیش از تاریخ را با خود تا به امروز حمل میکند یکی از دیدنی ترین و بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری، تاریخی و تفریحی استان کردستان محسوب میشود. در طی سال ها بسیار طولانی، این غار عظیم و بسیار بزرگ که جزء بزرگترین غار های آهکی کشور نیز به حساب می آید پدید آمده و به از گذشته تا به امروز برای ما به یادگار گذاشته شده است. بی شک این مکان تاریخی و بسیار باشکوه و دیدنی گفتنی های بسیاری را با خود به همراه دارد که از همین رو ما قصد داریم در ادامه این مطلب به طور کاملا دقیق تمام چیز هایی که لازم است در مورد غار باستانی کرفتو به همراه آدرس دقیق برای دسترسی هرچه بهتر بدانید تا اگر قصد عزیمت به استان کردستان و بطور مشخص شهر دیوان دره را دارید بتوانید به راحتی هرچه بیشتر از این جاذبه گردشگری بی نظیر و چشم نواز دیدن کنید تا با تاریخ غنی نه تنها کشو ما بلکه کره زمین آشنا شوید. با ما همراه باشید.

غار باستانی کرفتو

غار باستانی کرفتو کجاست؟

غار باستانی کرفتو همانطور که گفته شد در استان کردستان و بطور دقیق تر در از توابع شهر دیواندره به حساب می آید که یکی از جاهای دیدنی دیواندره نیز محسوب میشود. این غار دیدنی در ۷۰ کیلومتر شمال غرب دیواندره قرار گرفته که همین نزدیکی به شهر توریستی دیواندره باعث شده۹ تا علاقه مندان به بازدید از بنا ها و جاذبه های طبیعی و گردشگری این چنینی از غار باستانی کرفتو استقبال بی نظیری کنند. این غار به دلیل تاریخچه ای طولانی و بی نظیری که دارد علاوه بر گردشگران مختلف، توجه بسیاری از مورخان و زمین شناسان را نیز به خود جلب کرده است که همین موضوع سبب شده تا بازدید از این جاذبه توریستی که در دستان طبیعت شکل گرفته به اوج خود برسد.

برای دسترسی بهتر به غار باستانی کرفتو و بازدید هرچه بهتر از این جاذبه ابتدا مطلوب است که شما باید خود را به شهر دیواندره برسانید که امری بدیهی است. اما برای اینکه شما عزیزان بتوانید از نزدیک به بازدید کردن از غار باستانی کرفتو بپردازید و از جنبه های اعجاز آور و بی نظیر آن بهره مند شوید و به قدرت و شکوه طبیعت کردستان و بخصوص این جاذبه دیدنی و بی نظیر بیشتر پی ببرید در ادامه بطور کامل مسیر دسترسی به غار کرفتو از شهر دیواندره را بطور کامل با یکدیگر بررسی میکنیم تا بتوانید با سهولت هرچه بیشتر به این جاذبه توریستی و چشم نواز برسید.

مسیر دسترسی به غار باستانی کرفتو از شهر دیواندره: برای اینکه شما از سمت شهرستان دیواندره بتوانید به غار باستانی کرفتو دسترسی پیدا کنید، ابتدا لازم است که خود را به جاده دیواندره – سقز برسانید و به سمت شمال این جاده و مشخصا به سمت شهر سقز حرکت کنید. با ورود به این جاده و ادامه مسیر به سمت شهر سقز به میدان مادر میرسید که آخرین منطقه از حوضه استحفاظی شهر سقز به حساب می آید. با گذر از میدان مادر به مسیر خود در این جاده ادامه دهید و پیش بروید. بطور کلی فاصله شما تا رسیدن به غار باستانی کرفتو چیزی نزدیک به ۵۵ دقیقه است که مسیری زیبا و دلنشین محسوب میشود و برای عزیزانی که نگران سختی مسیر هستند این نکته لازم به ذکر است که دسترسی به غار کرفتو از سمت دیواندره مسیری مملوو از آرامش و چشم انداز هایی از طبیعت استان کردستان است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح میدهیم. با ادامه مسیر خود در جاده دیواندره به سقز شما از روستا هایی همچون رشید آباد، زرینه و کانی سفید عبور میکنید که این گذر اجباری با بازدید از باغات و پوشش های گیاهی چشم نواز این روستا ها نیز همراه میشود. با ادامه مسیر خود شما به تقاطع جاده تکاب – ایرانخواه با جاده دیواندره به سقز که نقطه اصلی مسیر شماست میرسید. در اینجای مسیر باید با توجه به تابلو های راهنمای تعیین شده مسیر خود را به سمت جاده تکاب – ایرانخواه تغییر دهید که نکته اصلی راه پیش گرفته شما در دسترسی به غار باستانی کرفتو به شمار میرود. با ورود به این جاده مشا وارد بخش روستایی و همچنین طبیعی شده که مسیر دلنشین و مملو از آرامش را برای شما و همراهان گرامی تان در بر دارد. این جاده که با گذر از روستا هایی همچون صالح آباد، دهستان کانی سور و دیگر روستا های این منطقه که دارای پوشش طبیعی چشم نواز و همچنین باغات و دشت های بسیار هستند یکی از بهترین و دیدنی ترین بخش های مسیر شما به حساب می آید. در طی این جاده پمپ بنزینی نیز برای راحتی حال شما قرار داده شده که میتوانید از آن نیز استفاده کنید. با گذر کردن از پمپ بنزین ذکر شده شما به آرامی احساس میکنید که ارتفاع تان از سطح دریا بیشتر و ببیشتر میشود و همین موضوع سبب میشود تا چشم اندازی محصور کننده تر به دیدگان شما هدیه داده شود. پس از طی ۲۱ کیلومتر در جاده تکاب – ایرانخواه شما به ورودی روستای کرفتو میرسید که غار باستانی کرفتو نیز در آنجا واقع شده است. با توجه به تابلو های راهنما مستقر شده در مسیر میتوانید راه خود را به سمت این روستا تغییر داده و به سمت غار کرفتو حرکت کنید. با ورود به این مسیر شما به مقصد خود نزدیک میشوید. جاده ای پر پیچ و خم و حدودا کوهستانی را طی کرده که در کنار نزدیک شدن به مسیر جلوه های زیبای طبیعی منطقه نیز برای شما بیشتر و بیشتر نمایان میشود که همین موضوع سبب لذت بردن هرچه بیشتر شما و عزیزانتان از مسیر میشود. با طی کردن ۵ کیلومتر دیگر شما به انتهای مسیر خود یعنی مکان قرار گیری غار باستانی کرفتو میرسید که میتوانید به راحتی و از نزدیک به بازدید کردن از این جاذبه دیدنی و تاریخی و همچنین از همه مهم تر کاملا طبیعی استان کردستان بپردازید.

غار باستانی کرفتو کجاست؟

همه چیز در باره غار باستانی کرفتو

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم غار باستانی کرفتو دانستنی ها و گفتنی های بسیاری را با خود به همراه دارد که همین موضوع سبب شده تا گردشگران و علاقه مندان به بازدید از جاذبه های طبیعی توجه ویژه ای به این غار بسیار زیبا داشته باشند. غار باستانی کرفتو که یکی از زاران جاذبه بسیار زیبا و باشکوه استان کردستان به شمار میرود، غاری آهکی است که تاریخ پدید آمدن آن به دو هزار سال قبل از میلاد برمیگردد. این غار اسرار آمیز و با شکوه جزء دست نخورده ترین جاذبه های دیدنی ایران به شمار میرود. البته برای راحتی حال گردشگران و بازدید کنندگان از این منطقه امکاناتی همچون روشنایی با برق در درون غار، فروشگاهی برای تأمین مواد خوراکی، راهرو ها و راه های دسترسی به درون غار و از این دست امکانات به مرور زمان فراهم گردیده اما بستر کلی غار دست خوش هیچ تغییری نشده و از گذشته تا به امروز دست نخورده باقی مانده است. این غار از دو بخش دست کند و طبیعی تشکیل شده که بخش دست کند آن نیز از زمان قدیم و حتی طبق تحقیق مورخان مختلف در زمان انسان های اولیه کنده کاری شده تا راهی برای عبور و مرور و استفاده از غار را برای خود فراهم کنند. این کنده کاری ها در زمان قدیم باعث به وجود آمدن برخی کتیبه ها و نوشته هایی با شکل و شمایلات عجیب و غریب است که همین موضوع سندی بر تاریخ بسیار طولانی و تاریخچه غنی آن میزند. این بخش دست کند به دلیل معماری و حالت خاصی که به غار باستانی کرفتو داده جزء عجایب و دیدنی های این مکان محسوب میشود که تا به حال تعجب بسیاری از مورخان را برانگیخته که مردم در زمان قدیم چگونه بدون داشتن وسایل و امکانات امروزی موفق به کنده کاری در دل سنگ های سخت این غار شده اند. این غار که با پله برای دسترسی و بازدید عموم آماده شده زحمت کوه پیمایی و عبور از مسیر های سخت را از بازدید کنندگان و شما عزیزان گرفته است. غار باستانی کرفتو با اینکه فضای بسیار بزرگی از بخش های مختلف خود را برای بازدید عموم قرار داده اما طبق اعلام دانشمندان و مورخان حوضه زمین شناسی، هنوز با پیشرفت این حجم از علم بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته و تمام این غار آماده بازدید نیست چرا که حتی برخی از قسمت های این غار حتی قابل دسترسی نیز نیست. طبق آخرین تحقیقات انجام شده غار باستانی کرفتو در ابتدا زیر آب بوده و در دوره سوم زمین شناسی به دلیل تغییرات آب و هوایی و خشک شدن آب منطقه پدید آمده است و همین موضوع باعث شده تا این غار تاریخی مورد توجه بسیار گردشگران و علاقه مندان به بازدید از جاذبه های طبیعی اعجاز آور قرار بگیرد.

غار تاریخی کرفتو

علت نام گذاری غار باستانی کرفتو و معنی آن

نظریه ها و بحث های متعددی در رابطه با دلیل نام گذاری غار باستانی کرفتو و حتی معنی آن در میان است که باعث ایجاد شک و شبه هایی در ذهن علاقه مندان به این غار تاریخی شده. اما بیشتر افراد و مورخین و دانشمندان این حوضه بر این باورند که کرفتو در زبان کردی و با گویش اصیل گرفتو بوده که به معنای فتح شده یا گرفته شده است اما بعد از سال ها و با گذر زمان این نام یعنی کرفتو برای غار تاریخی شهرستان دیواندره منتسب شده است. به هرحال با وجود نظریه های مختلف امروزه این غار باستانی با نام کرفتو شناخته شده و به عموم معرفی شده است که جدا از هر شک و شبه ای این نام برای آن با توجه به معتبر ترین نظریه که به آن اشاره نیز کردیم مناسب است. این غار تاریخی توانسته به یکی از جذاب ترین و حیرت انگیزترین جاهای دیدنی کردستان در دیواندره تبدیل شود.

چیزی که از گذشته تا امروز بر غار باستانی کرفتو گذشته است

تا اینجا دریافتیم که غار باستانی کرفتو یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین بنا ها و پدیده های اعجاز آور طبیعی استان کردستان و حتی کشور ایران است. این موضوع دلالت بر این را دارد که بی شک در طی سال های متعدد و در حکومت های مختلفی که کشورمان به خود دیده این غار بزرگ و افسانه ای نیز سرگذشتی را پشت سر گذاشته و جزء تاریخ کشور ماست. بطور کلی میتوان غار کرفتو را یکی از پدیده های طبیعی و شناخته شده ای دانست که تا به امروز حکومت های مختلفی که بر ایران حاکم بوده اند را دیده و آنها را پشت سر گذاشته. اما نکته قابل توجه در تاریخچه آن وجود زندگی و استفاده از این غار به عنوان سرپناهی برای زیستن بوده است. این نشانه های زیستن و زندگی آدمیان در این غار از دست کند بودن برخی قسمت های غار به وضوح به چشم میخورد که همانطور که گفته شد به دوره انسان های اولیه یا همان دوره پیش از تاریخ برمیگردد اما این سکونت به همین جا ختم نمیشود. طبق مطالعات و بررسی های انجام شده این غار به جز دوره پیش از تاریخ در ۳ دوره زمانی دیگر نیز به محل سکونت انسان ها تبدیل شده بود و بخش هایی از آن مورد استفاده آدمیان قرار گرفته است. بعد از دوره پیش از تاریخ به مدت تقریبی ۱۰۰۰ سال این غار به حال خود رها شده بود اما دوره حکومت هایی همچون اشکانی، ساسانی و دوره وقوع و نفوذ اسلام به ایران این غار دوباره مورد استفاده قرار گرفت. اما لازم به ذکر است که با توجه به آثار و شواهد یافت شده این غار در زمان اشکانیان و ساسانیان محلی برای عبادت بود اما در دوره اسلامی کشورمان به محلی برای سکونت و حتی جنگ و دفاع تبدیل شده بود و حتی مصارف نظامی نیز داشته است. این اثر باستانی و پدیده طبیعی بسیار باشکوه و دیدنی استان کردستان سرانجام در سال ۱۳۱۸ به ثبت آثار ملی کشور نیز در آمد که از تخریب و دست بردن در آن بطور کامل جلوگیری شود.

تاریخچه غار باستانی کرفتو

بخش های مختلف غار باستانی کرفتو

همانطور که تا حالا گفته شد غار باستانی کرفتو که غاری آهکی است از دو بخش اصلی طبیعی و دست کند به وجود آمده است. در مورد بخش دست کند و وجود انسان ها و مصارف مختلفی که داشته بطور کامل صحبت کردیم. اما حال نوبت به بخش طبیعی غار آهکی کرفتو رسیده است. این غار به۸ دلیل اینکه از زیر آب پدید آمده جنسی آهکی دارد. این غار که نزدیک به ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون سال قبل از آب در آمده و به نمایش جهانیان گذاشته شد از بخش ها و درز و سوراخ های متعددی تشکیل شده است که مهم ترین و جالب توجه ترین آنها که در همان اولین بازدید چشمان شما را به خود مجذوب میکند ورودی غار است. دالانی با ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ متر در دل این غار آهکی قرار دارد که با پله هایی فلزی که از پایین تا به جلوی این ورودی کشیده شده برای عموم قابل دسترس است. با وارد شدن به درون غار راه ها و بخش های مختلفی به نظر شما را به خود جلب میکند که با سقف هایی منحنی و حتی رنگی به یکی از دیدنی ترین جاذبه های توریستی منطقه دیواندره تبدیل شده است. یکی دیگر از قسمت های مهم این غار، قسمت آهکی آن است. رشته ها و شاخه های آهکی با گذشت سالیان سال و تغییرات اقلیمی مختلف به وجود آمده و جلوه ی بی نظیری را به فضای داخلی غار داده است بی شک یکی از دیدنی های جذاب بخش درونی غار به حساب می آید. بطور کلی غار باستانی کرفتو بخش های بسیار متعدد و بسیار زیبایی را با خود به همراه دارد که دیدن کردن از آن برای علاقه مندان به این نوع پدیده های طبیعی و حتی افرادی که علاقه مند به تجربه سفری ماجراجویانه و هیجان انگیز به دل پدیده ای جذاب و دیدنی را دارند انتخابی بسیار مناسب به شمار میرود که از همین رو گردشگران و توریستان بسیاری برای بازدید از این منطقه سرازیر میشوند.

غار کرفتو

جاهای دیدنی اطراف غار باستانی کرفتو

از آنجا که شهرستان دیواندره و توابع دور و اطراف این شهرستان به یکی از مقاصد گردشگران و توریستان مختلف قرار گرفته و همچنین از پدیده های طبیعی بی شماری برخوردار است که به صنعت گردشگری استان کردستان کمک شایانی میکند. یکی از این جاذبه های دیدنی غار باستانی کرفتو محسوب می شود ولی اگر شما قصد سفری تمام و کمال به استان کردستان و شهرستان دیواندره را در سر دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا جاذبه های گردشگری و توریستی دیگری که در نزدیکی غار کرفتو قرار دارند از جمله منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو و قله سنگر را بررسی کوتاهی کنیم و توضیح مختصری راجع به آنها به شما به علاوه فاصله آنها تا غار باستانی کرفتو را اعلام کنیم تا بتوانید به راحتی بعد از بازدید از این غار از این جاذبه های دیدنی نیز دیدن کنید.

قله سنگر: قله سنگر یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه زاگرس است که جزء توابع شهرستان دیواندره محسوب میشود. این کوه با داشتن چشم اندازی زیبا به طبیعت بکر استان کردستان مقصدی بسیار دوست داشتنی و مورد علاقه برای طرفداران و همچنین علاقه مندان به کوهنوردی و همچنین تفریحات سالم به حساب می آید. گردشگران و توریستان بسیاری نیز برای دیدن کردن و همچنین کوهنوری بر دامان این کوه قدم گذاشته و مشغول انجام این فعالیت بر روی کوه سنگر میشوند. کوه سنگر در نزدیکی غار باستانی کرفتو و با فاصله ای نزدیک به ۲۰ دقیقه از این غار قرار دارد که میتوانید به راحتی هر چه بیشتر از آن دیدن کنید.

قله سنگر

منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو: یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و همچنین طبیعی توابع شهرستان دیواندره که جزء منطق بسیار چشم نواز و آرامش بخش به حساب می آید منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو است. این منطقه با مساحتی نزدیک به ۲۴۰۰۰ هکتار یکی از بزرگترین ناحیه های طبیعی استان کردستان است که بیش از دو سوم آن زیر کشت گندم رفته. منطقه زرینه اوباتو به دلیل کشت گندم بسیاری که در آن صورت میگیرد باعث شده تا ۳۴ درصد از گندم استان کردستان را تأمین کرده و سهمی ۴ درصدی از گندم کل ایران را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این ها منطقه شکار ممنوع اوباتو به دلیل پوشش گیاهی متنوع و همچنین وجود گیاهان دارویی بسیار یکی از مناطق پر رفت و آمد و گردشگر خیز استان کردستان به حساب می آید. مهم ترین نکته در باب این منطقه که آن را به یک منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع تبدیل کرده حضور و زندگی پرنده ای کمیاب به نام میش مرغ است. میش مرغ پرنده ای در حال انقراض بوده که در بخش های غربی و شمال غربی کشو یافت میشود که منطقه وفور آنها همین منطقه حفاظت شده اوباتو می باشد که همین موضوع سبب شده تا توجه افراد بسیاری به زرینه اوباتو جلب شود. فاصله حدودا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه ای منطقه اوباتو با غار باستانی کرفتو سبب میشود تا اگر شما نیز علاقه دارید در منطقه ای بکر و بی نظیر به استراحت و تجدید غبا بپردازید این ناحیه را انتخاب کرده و به راحتی از آنجا بازدید داشته باشید.

منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو

نکات مهم رد باب بازدید از غار باستانی کرفتو

اگر که شما قصد دارید تا از غار کرفتو بازدید کنید و مانند بسیاری از گردشگران مختلف سری به این جاذبه دیدنی و بسیار چشم نواز و تاریخی استان کردستان بزنید باید به نکات مهمی که در ادامه ذکر میکنیم دقت داشته باشید تا سفری بدون مشکل و با آسودگی خاطر را طی کنید و از آن لذت ببرید. یکی از مهم ترین این نکات به همراه داشتن لباس مناسب و کرم ضد آفتاب است. به دلیل اینکه در نزدیکی غار سایه ای وجود ندارد باید کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید تا دچار آفتاب سوختگی نشوید و از آنجا که این غار در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته احتمال این موضوع را به مراتب بالا میبرد. نکته بعدی که بهتر است به آن توجه کنید به همراه داشتن چراغ قوه جیبی است. با اینکه داخل این غار توسط لامپ های مختلف و سیستم عامل های بروز نور دهی شده اما باز در برخی موارد امکان قطعی برق وجود دارد که از همین رو اگر با خود چراغ قوه به همراه داشته باشید با خیالی آسوده تر میتوانید از این جاذبه تاریخی با شکوه دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید و قیمت بلیط غار باستانی کرفتو

در مورد قیمت و بهای بلیط بازدید از غار باستانی کرفتو باید خدمت شما عارض شویم که بهای این بلیط در سال ۱۳۹۸ برای بازدید کنندگان داخلی ۲۵۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۱۵۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

غار باستانی کرفتو در تمام ایام سال و از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب آماده بازدید شما خوبان است اما اگر قصد دارید از تمام جلوه های زیبای این غار به همراه لذت بردن از چشم انداز بی نظیر طبیعت کردستان در بهترین زمان ممکن بهره ببرید پیشنهاد ما به شما نیمه اول سال و به خصوص فصل بهار است که علاوه بر زیبایی های چشم گیر و بی نظیر، این منطقه از آب و هوایی دلنشین و بی نظیر نیز برخوردار است.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم بهترین اطلاعات در رابطه با غار باستانی کرفتو را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم تا بتوانید به راحتی و با خیالی آسوده از این جاذبه دیدنی و تاریخی و همچنین بسیار باشکوه استان کردستان و شهر دیواندره دیدن کنید. ممنون از همراهی گرم شما.

غار باستانی کرفتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *