مسجد جامع سنندج یکی از زیباترین و در عین حال چشم نواز ترین بنا های تاریخی و مذهبی استان کردستان بطور مشخص شهر سنندج به حساب می آید که در طی سالهای طولانی که از ساخت آن میگذرد، همچنان زیبایی و همچنین فضای معنوی دلنشین خود را حفظ کرده است. شهر سنندج به خودی خود تاریخچه ای طولانی دارد که مسجد جامع این شهر نیز به نوبه خود در این تاریخچه تأثیر گذار است که نشان دهنده قدمت طولانی این مسجد و وجود داستان های بسیار در رابطه با مسجد جامع سنندج است. مسجدی که با معماری بی نظیر و دلنشین و همچنین حیرت آور همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران و توریستان برای بازدید قرار گرفته و علاوه بر اینها به دلیل معروفیت این مسجد جامع در شهر سنندج بسیاری از نمازگزاران این شهر برای عبادت به این مسجد رجوع میکنند که همین دو موضوع باعث شده تا مسجد جامع سنندج همواره مورد توجه افراد مختلف قرار بگیرد. درباره تمام نکات ذکر شده بالا و همچنین دانستنی ها و داستان های شگرف این مسجد گفتنی های بسیاری وجود دارد که از همین رو ما قصد داریم در ادامه مطلب خود، تمام نکات مهم و گفتنی مسجد جامع شهر سنندج را برای شما عزیزان، به همراه آدرس دسترسی به این بنای تاریخی و بسیار دوست داشتنی و دلنشین را بازگو کنیم تا به اطلاعاتی کامل و همچنین آسودگی خاطر به این جاذبه گردشگری و مذهبی شهر سنندج به راحتی سفر کنید و علاوه بر بازدید از فضای معنوی و آرامش بخش آن نیز بهره ببرید. با لوکس ویلا همراه باشید.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج کجاست؟

مسجد جامع سنندج همانطور که از نامش پیداست در شهر سنندج در استان کردستان قرار دارد. این مسجد که در میان برخی از اهالی سنندج به مسجد دارالاحسان نیز معروف است بطور مشخص در بخش شمالی شهر سنندج مایل به مرکز این شهر، در خیابان امام قرار گرفته که میتوان خیابان امام را جزء خیابان های اصلی شهر سنندج به حساب آورد. برای اینکه شما بتوانید در هنگام حضور در شهر سنندج به این جاذبه گردشگری، دیدنی و مذهبی شهر سنندج دسترسی داشته باشید از دو سمت شمال و جنوب این شهر میتوانید این کار را انجام دهید. برای سهولت بیشتر شما در دسترسی در ادامه این مطلب هر دوی این مسیر ها را بطور کامل با هم بررسی میکنیم تا شما عزیزان بتوانید به راحت ترین شکل ممکن به مسجد جامع سنندج برسید و از این بنای تاریخی که جلوه ای چشم نواز و فضایی معنوی را با خود به دوش میکشد بهره ببرید.

مسیر جنوبی شهر سنندج برای دسترسی به مسجد جامع سنندج: اگر شما در جنوب شهر سنندج ساکن هستید و یا به عنوان گردشگر در منطقه جنوبی این شهر اقامت دارید و میخواهید به مسجد جامع سنندج برسید، ابتدا لازم است خود را به اتوبان کرمانشاه – سنندج برسانید. در طی این مسیر حدودا ۱۵ دقیقه از جنوب شهر تا مسجد جامع شما باید در اتوبان کرمانشاه – سنندج به مسیر خود تا جایی ادامه دهید که به ورودی بلوار جانبازان برسید. اینجا نقطه اصلی مسیر شماست که می بایست در اولین خروجی که ابتدای ورودی بلوار جانبازان است وارد شوید و مسیر خود را به سمت بلوار کردستان تغییر دهید. در این بلوار مسیری حدودا ۱ کیلومتری را باید طی کنید تا با گذر از قلب شهر سنندج، به کنار گذر پل شیخان برسید. این کنار گذر که با وارد شدن و ادامه مسیر در آن به خیابان امام میرسید که به نوعی انتهای مسیر شماست و با ورود به خیابان امام شما به مقصد نهایی خود رسیدید و حتی میتوانید گنبد و بنای مسجد جامع سنندج را ببینید. برای اینکه بتوانید به داخل این مسجد بروید باید به کوچه پشتی خیابان امام خود را برسانید که درب ورودی مسجد جامع سنندج و یا همان مسجد دارالاحسان در این کوچه قرار دارد که نشان دهنده این است که شما به مقصد نهایی خود رسیدید و میتوانید از این جاذبه تاریخی و گردشگری بی نظیر شهر سنندج از نزدیک بازدید کنید.

مسیر شمالی شهر سنندج برای دسترسی به مسجد جامع سنندج: اگر که شما قصد عزیمت و رسیدن به مسجد جامع سنندج از سمت شمال این شهر و یا منطقه شمالی آن را دارید، لازم به ذکر است که مسیری کوتاه تر با توجه به مکان قرار گیری این مسجد پیش روی شماست. برای اینکه از این منطقه شهر سنندج به مسجد جامع برسید راه های متفاوتی وجود دارد اما بهترین و سریع ترین راه ممکن برای شما عزیزان ابتدا نیازمند رسانیدن خود به میدان کارگر را دارد. با رسیدن و دور زدن در این میدان شما باید وارد خیابان فرح شوید و به سمت جنوب شهر سنندج حرکت کنید. مسیر سر راست و مستقیمی پیش روی شماست چرا که باید این خیابان را تا انتها طی کنید و به خیابان امام برسید. در انتهای این خیابان و قبل از رسیدن به خیابان امام نمای زیبای مسجد جامع سنندج خود را به شما نمایان میکند که این موضوع به این معنی است که شما به انتهای مسیر خود نزدیک میشوید. اما لازم به ذکر است که اگر قصد دارید بدون وارد شدن به خیابان امام به درب ورودی مسجد دسترسی داشته باشید باید اولین کوچه قبل از خیابان امام را انتخاب کنید و وارد آن شوید که با طی کردن مقداری از مسیر این کوچه به ورودی مسجد دارالاحسان که همان مسجد جامع سنندج است برسید و بتوانید به راحتی و از نزدیک از این جاذبه تاریخی دیدن کنید و حتی در آن به اقامه نماز و عبادت نیز بپردازید که با توجه به فضای دلنشین و معنوی که بر این بنا حاکم است، میتواند برای علاقه مندان به این موضوع امری بسیار شیرین و دوست داشتنی باشد.

مسجد جامع سنندج کجاست؟

معرفی مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج همانطور که تا اینجا ذکر شد یکی از اماکن گردشگری و تاریخی شهر سنندج و جاذبه های دیدنی کردستان محسوب میشود. استان کردستان بطور کلی به دلیل دارا بودن اماکن بسیار زیاد تفریحی، گردشگری و همچنین تاریخی سالانه مقصد تعداد بسیاری از گردشگران قرار میگیرد که مسجد جامع شهر سنندج نیز یکی از این اماکن مسوب میشود. این مسجد که علاوه بر معماری و همچنین فضای بی نظیر، چشم نواز و معنوی خود تاریخچه ای بسیار غنی و طولانی دارد که از همین رو اهمیت خود را برای اهالی سنندج و همچنین مورخان، دانشمندان و علاقه مندان به بازدید از این قبیل بنا ها بالا برده است. مسجد جامع سنندج بطور کلی به دلایل مختلف تا به امروز سرپا مانده که از جمله مهمترین آنها همت و همچنین علاقه مردم سنندج به این مکان گردشگری و مذهبی شهر خود است. مسجد جامع کلانشهر سنندج به دلیل دارا بودن معماری و بنایی اصیل که با الهام گرفتن از معماری اسلامی ساخته شده در شهر سنندج به عنوان قلب مذهبی این شهر نیز شناخته میشود. این مسجد دو در مختلف دارد که یکی در خیابان امام و دومی در کوچه پشتی  این خیابان قرار گرفته است که برای بازدید کنندگان از آن بطور مجزا دو نمای متفاوت را به همراه دارد. مساحت بزرگ این بنا به همراه گنبد فیروزه ای با کاشی کاری هایی بی نظیر و همچنین مناره هایی استوار و زیبا باعث شده تا چشمان هر بیننده و یا حتی رهگذری که این مسجد را بطور اتفاقی نیز میبیند به خود جلب کند که همین موضوع سبب شده تا توریستان و گردشگران بسیاری در هنگام سفر به شهر سنندج از این مسجد جامع بی نظیر نیز دیدن کنند.

مسجد جامع سنندج گردستان

تاریخچه مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یا همان مسجد دارالاحسان، همانطور که گفته شد تاریخچه ای بسیار غنی و طولانی دارد که همین موضوع نیز به خودی خود سبب شده تا مورخان دست بر روی این بنای بسیار قدیمی شهر سنندج بگذارند. طبق نوشته ها و مکتوبات موجود در رابطه با این مسجد، در زمان صفوی مسجدی با دو مناره در مکان قرار گیری امروزی این مسجد قرار داشت. اما با گذشت زمان و همچنین تغییر حکومت در ایران این مسجد به دلیل فرسودگی و به مرور تخریب شد بطوری که تنها مناره های آن بر جای ماند. این مکان تا سالها بدون استفاده بود و هیچ کس حتی به وجود آن اهمیت نمیداد تا اینکه در نهایت در زمان قاجار و به دستور فتحعلی خان قاجار این مسجد به دست بازسازی سپرده شد. این وظیفه بر عهده یکی از حاکمان وقت شهر سنندج گذاشته شد که نام وی امان الله خان اردلان بود. امان الله خان با دستور مستقیم فتحعلی خان قاجار به همراه نیرو های خود که حاوی کارگران ساده، بهترین معماران اسلامی سنندج، کاشی کاران و حلاجان مختلف بود دست به بازسازی این مسجد زدند. اما نکته قابل توجه اینجا بود که در همان زمان به هیچ وجه مناره های استوار این مکان را تخریب نکردند و با توجه به قرار گیری آن و همچنین فضای مسجد قبلی، شروع به تخریب بنا های باقی مانده از مسجد و بازسازی دوباره آن کردند. به دلیل قرار گیری  مناره ها و عدم تخریب آنها، بنای مسجد جامع سنندج که امروز قابل مشاهده است دقیقا در مکان مسجد قبلی واقع شد. البته لازم قبه ذکر است که در طول بازسازی این مسجد، به دلیل اهمیت بالای آن و همچنین سفارش ویژه ای که فتحعلی شاه به امان الله خان اردلان در جهت ساخت مسجدی بسیار باشکوه و بی نظیر داده بود، خود فتحعلی شاه بطور کامل بالا سر این بازسازی قرار داشت و نظارتی دقیق را بر آن حفظ کرده بود. شروع به بازسازی مسجد جامع سنندج در سال ۱۲۶۶ هجری قمری بود که در نهایت در سال ۱۲۳۲ هجری قمری این پروسه ساخت و ساز به پایان رسید که با این احتساب ۶ سال زمان صرف شد اما نتیجه آن مسجدی بسیار باشکوه بی نظیر و همچنین چشم نواز با معماری دلنشین و مقتدر، با الهام گیری از اصول اسلام شد که تا به امروز نیز پا برجای مانده و همچنان جزء‌ باشکوه ترین و چشم نواز ترین مساجد شهر سنندج به حساب می آید بطوری که به عنوان مسجد جامع سنندج انتخاب شده است.

مسجد دارالاحسان

معماری مسجد جامع سنندج

بطور کلی مسجد جامع سنندج به دلیل دارا بودن معماری خاص و شکوه و عظمتی مثال زدنی جزء برترین و چشم نواز ترین مساجد سنندج و حتی استان کردستان به حساب می آید. این مسجد در زمان خود با بهترین مصالح ممکنه ساخته شد که بیشتر این مصالح را گچ و کاه گل تشکیل داده است. البته لازم به ذکر است که با گذر زمان و مرمت هایی که برای پا بر جا ماندن این بنا در آن به کار رفت جلوه هایی از سیمان و مصالح امروزی نیز در آن به چشم میخورد اما باز هم نسبت به کل بنای مسجد دارالاحسان، نمایی ناچیز است. این مسجد به دلیل سفارش خاصی که فتحعلی شاه کرده بود و تأکید وی برای ساخت بی نظیر و چشم نواز آن، با توجه به معماری اسلامی و معنوی خود یکی از عجایب دنیای معماری به شمار میرود. آجر های لعاب دار و بدون لعاب سر تا سر بدنه مسجد را پوشانیده اند که در کنار کاشی کاری های برجسته، تصویری بی نظیر را به نمایش میگذارند. بی شک تمام مساجد معروف به کاشی کاری های خود مینازند که این نکته در موزد مسجد جامع سنندج نیز صدق میکند. اما لازم به ذکر است که در پی این موضوع باید اطلاع داشته باشید که کاشی کاری های این مسجد بطوری خاص و بی بدیل انجام شده است بصورتی که دیدگان هر بیننده ای را به خود جلب میکند. یکی از نکات مهم و تأثیر گذار این مسجد وجود اماکن مختلف با مصارفی متفاوت در آن است. اماکنی همچون شبستان، حیاط، مدخل ورودی، ایوان، حجره ها، مرده شوی خانه و همچنین گلدسته های بسیار زیبا که هر کدام با معماری و فضا سای خاص شکل گرفته اند و برای ساخت هرکدام از این اماکن درون یک مسجد بی شک زمان زیادی سپری شده است. تمام مکان های ذکر شده در بیشتر مساجد یکسان است اما چیزی که مسجد جامع سنندج را از دیگر مساجد سنندج و حتی استان کردستان متمایز میکند ساخت مدرسه در آن است که همین موضوع یکی از دلایل اهمیت بالای ساخت درست و بی نظیر آن برای فتحعلی شاه بود. مدرسه دار الاحسان که برای تعلیم و آموزش کودکان در مسجد جامع سنندج در زمان قاجار ساخته شد تا کودکان مختلف بتوانند در فضایی معنوی و خاص به فراگیری علوم دینی بپردازند. در تمام فضای مسجد نماهایی بسیار زیبا و بی نظیر از کاشی کاری های یک دست با رعایت اصول قرینه سازی مورد مشاهده است که در برخی از آنها آیات و سوره هایی از قرآن کریم به نمایش در آمده است. در کنار همه این اعجاز های معماری، اصلی ترین بخش مسجد یعنی شبستان مسجد جامع دارای بهترین و بی نظیر ترین جلو های معماری است که نشان دهنده تمرکز بسیار سازنده گان و معماران زمان خود است. این شبستان سقفی زیبا با گچ کاری چشم نواز و فرو رفتگی و بیرون زدگی های بسیار زیبا است که برای حفظ استحکام این مکان و همچنین بنای مسجد ۲۴ ستون در ۴ ردیف ۶ تایی در درون این شبستان قرار گرفته است که باعث شده ۵ دهانه در سقف مسجد بطور یکسان و قرینه به وجود آیند. بر روی این ستون ها کتیبه هایی تاریخی با خط کوفی نوشته شده که حاوی آیات و سوره های قرآن است که فضای معنوی و دلنشینی را به داخل مسجد هدیه میدهند. تمام این اعجاز های معماری در کنار یکدیگر مسجد جامع سنندج را تشکیل داده است که امری باور نکردنی است که در زمان قاجار و بدون استفاده از ماشین آلات و امکانات امروزی، مردمان پر هنر ایرانی توانسته باشند چنین بنای بی نظیری را به دست ساخت برسانند و همین موضوع باعث شده تا مسجد جامع سنندج علاوه بر اهمیت تاریخی و هنری بسیاری که با خود به دوش میکشد، مکانی برای بازدید گردشگران و همچنین علاقه مندان به بناهای تاریخی و معماری ایران باستان باشد که همین موضوع سبب شده تا این مسجد به صنعت گردشگری شهر سنندج کمک شایانی بکند.

مسجد جامع سنندج

جاهای دیدنی اطراف مسجد جامع سنندج

استان کردستان بطور کلی یکی از زیباترین شهر ها و همچنین گردشگر خیز ترین مناطق کشور ایران است و شهر سنندج که قلب تپنده این استان به حساب می آید، جزء اصلی ترین دلایل خیزش گردشگران به این منطقه است. از این رو بی شک در شهر سنندج دیدنی ها و جاذبه های گردشگری و تفریحی بسیاری وجود دارد که مسجد جامع سنندج یکی از آنهاست. اما اگر در برنامه سفر خود به شهر سنندج قصد بازدید از این مسجد را دارید و میخواهید در ادامه سفر و گشت و گذار خود در این شهر به جاهای دیگر نیز سر بزنید و از آن بازدید کنید بهتر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا در ادامه برخی جاهای دیدنی سنندج و جاذبه های گردشگری این شهر که در نزدیکی مسجد جامع سنندج قرار دارند مانند عمارت آصف وزیری، بازار بزرگ سنندج و همچنین پارک لاله سنندج را باهم بررسی کرده و در باره آن برای شما اطلاعات مختصری را بازگو کنیم.

عمارت آصف وزیری: عمارت آصف وزیری که به خانه کرد نیز معروف است یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کردستان و شهر سنندج به حساب می آید. این عمارت به دلیل داشتن معماری خاص و همچنین دکوراسیونی منحصر به فرد، بهترین جلوه از فرهنگ و تاریخ مردم کردستان و کرد زبانان را به تصویر میکشد. برای اینکه هر چه بیشتر به اهمیت این بنا پی ببرید لازم به ذکر است که این عمارت در زمان قاجار ساخته شد و امروزه در ان غرفه ها، مغازه ها و موزه ای برای آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ و همچنین عقاید و اصول مردم کرد قرار دارد که این عمارت را به یکی از اماکن گردشگری، دیدنی و تاریخی شهر سنندج بدل کرده است. این بنا که به ثبت سازمان آثار ملی نیز درآمده است فاصله بسیار کمی با مسجد جامع سنندج داشته بصورتی که شما میتوانید پیاده و بدون وسیله نقلیه با زمانی کمتر از ۳ دقیقه به این عمارت دیدنی دسترسی داشته باشید.

عمارت عاصف وزیری

بازار بزرگ سنندج: یکی دیگر از جاهای دیدنی و گردشگری که بازدید از آن برای هیچ گردشگری که به سنندج سفر میکند خالی از لطف نیست بازار بزرگ سنندج است. این بازار تاریخی که با الهام گرفتن از نقش جهان اصفهان بطور مستطیلی شکل گرفته و معماری خطی دارد، دارا سرا های مختلف و مغازه ها و غرفه های بسیاری است که از طلا و جواهرات تا پارچه و خوراکی و حتی سوغاتی های معروف سنندج را میتوانید در آنجا پیدا کنید. با اینکه در شهر سنندج مراکز خردی لوکس و بسیاری ساخته شده اما بازار بزرگ این شهر همچنان ارزش خود را از لحاظ اقتصادی حفظ کرده و طرفداران خاص خود را دارد. به دلیل ساخته شدن خیابان امام، این بازار بزگ به دو بخش تقسیم شده که بخش اول آن را آصف و بخش دوم آن را سنندجی مینامند اما قبل از به وجود آمدن این خیابان، بازار بزرگ سنندج یکسره بوده و جزء بزرگترین بازار های ایران به شمار میرفت. فاصله این بازا تا مسجد جامع سنندج بدون وسیله نقلیه و بصورت پیاده تنها ۱۰ دقیقه است که شما میتوانید به راحتی و بدون وسیله نقلیه حتی از مسجد جامع به بازار بزرگ شهر سنندج عزیمت داشته باشید که بازدید از آن بی شک خالی از لطف نیست.

بازار بزرگ سنندج

پارک  لاله سنندج: از جمله مکان های دیگر گردشگری و دیدنی شهر سنندج که علاوه بر جلوه های گردشگری و تفریحی، مکانی آرامش بخش و خانوادگی به حساب می آید، پارک لاله سنندج است. این پارک با توجه به وجود گونه های مختلف گل لاله در خود یکی از زیبا ترین و در عین حال چشم نواز ترین مناطق شهر سنندج است که میتوانید به راحتی همراه با خانواده و همچنین همراهان خود از این پارک آرامش بخش و مملو از پوشش طبیعی بی نظیر دیدن کنید. وجود دریاچه مصنوعی در این پارک نیز یکی از نکات مهم در باب زیبایی و همچنین بهبود آب و هوای این منطقه است که علاوه بر تمام این موارد، جلوه ای آرامش بخش و بهتری را به پارک هدیه میدهد. در کنار این ها شهر بازی با بهترین امکانات در درون این پارک قرار گرفته است که شما در صورت بازدید از این پارک میتوانید از آن نیز بهره مند شده و استفاده کنید تا خاطرات شیرین و بی نظیری را برای خود و همچنین خانواده و همراهان گرامی تان بسازید. فاصله این پارک تا مسجد جامع سنندج مسافتی حدودا ۱۰ دقیقه ای با وسیله نقلیه است که شما این امکان را برای شما فراهم کرده تا بعد از دیدن کردن از مسجد دارالاحسان یا همان مسجد جامع سنندج، بتوانید به این پارک هم رفته و از زیبایی های آن بهره مند شوید.

پارک لاله سنندج

بهترین زمان برای بازدید از مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج در تمام ایام هفته و از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب آماده پذیرایی و بازدید شما عزیزان می باشد که علاوه بر این میتوانید در هنگام اذان، به این مسجد رجوع کرده و در کنار بازدید از این مکان تاریخی دیدنی به برپایی نماز در این مکان معنوی و چشم نواز بپردازید که بی شک حال و هوای خود را دارد. اما اگر قصد دارید در بهترین زمان ممکن به شهر سنندج و همچنین مسجد جامع این شهر سفر کنید بهتر است نیمه اول سال را انتخاب کنید تا در کنار زیبایی های بی نظیر استان کردستان و همچنین شهر سنندج، از جلوه بی بدیل پوشش های گیاهی مختلف این منطقه برخوردار شوید. البته لازم به ذکر است که در تمامی ایام و فصول سال میتوانید از مسجد جامع سنندج دیدن کنید تا با بازدید از جلوه های معماری و دیدن کردن از فضای معنوی و بی نظیر این بنای تاریخی و گردشگری شهر سنندج متحیر شوید. لازم به ذکر است که بازید از این بنا هیچ بهای بلیطی نداشته و میتوانید به راحتی و بصورت کاملا رایگان به دیدن کردن از این جاذبه گردشگری بپردازید و از آن لذت ببرید.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله بهترین و کامل ترین اطلاعات درباره مسجد جامع سنندج یا همان مسجد دارالاحسان را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم تا با سفر به شهر سنندج بتوانید از این بنای تاریخی و بی نظیر استان کردستان با خیالی آسوده و بصورت برنامه ریزی شده دیدن کنید. ممنون از همراهی گرم شما عزیزان.

کاشی کاری مسجد جامع سنندج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *