منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو یکی از بکر ترین و بی نظیر ترین مناطق استان کردستان و بطور مشخص شهرستان دیوان دره به حساب می آید. این منطقه طبیعی که با پوشش گیاهی و جانوری بکر و دست نخورده خود جلوه بی نظیری به مراتع و مناطق اطراف خود نیز هدیه میدهد باعث شده تا از آن به عنوان یکی از جلوه های گردشگری و طبیعی و همچنین دیدنی استان کردستان و بطور مشخص شهرستان دیوان دره یاد شود. این موضوع در حالی است که در سر تا سر استان کردستان جاذبه ها و دیدنی های بسیاری وجود دارد اما در میان آنها منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو، از جمله بکر ترین و دیدنی ترین آنها به شمار می رود که تا بهه امروز منطقه ای بکر و دست نخورده باقی مانده است. گفتنی ها و دانستی های بسیاری در مورد این منطقه بکر و شکار ممنوع شهرستان دیوان دره وجود دارد که بی شک دانستن آنها میتواند برای شما در مورد تصمیم برای بازدید از این منطقه مؤثر واقع شود. حتی اگر قصد عزیمت به منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو را نیز دارید با ما باشید تا اطلاعات تکمیلی و کاربردی در باره این منطقه بکر و طبیعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و بطور کامل آنها را با هم بررسی کنیم.

منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو

منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو کجاست؟

منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو هماطور که پیش تر گفته شد در استان کردستان و بطور مشخص شهرستان جوانرود قرار گرفته است. این منطقه بکر و بی نظیر طبیعی در منطقه کرفتو شهرستان دیواندره و در کیلومتر ۱۲۵ جاده سنندج به سقز قرار داشته که میزبان گونه های بسیار مختلف و حتی نادر گیاهی و جانوری می باشد. این منطقه به دلیل مکان قرار گیری خود که جزء مناطق مرتفع استان کردستان محسوب میشود، در فصل تابستان آب و هوایی خنک و دلچسب و در فصل زمستان آب و هوایی بسیار سرد را با خود به همراه دارد. برای اینکه شما بتوانید به راحتی به این منطقه دسترسی داشته باشید باید بعد از شهر دیوان دره نزدیک به ۳۰ کیلومتر به سمت سقز در جاده سنندج – سقز به مسیر خود ادامه دهید تا به این منطقه شکار ممنوع برسید. اگر هم از شهر سنندج این قصد را دارید همانطور که گفته شد باید ۱۲۵ کیلومتر در همین جاده به سمت شهر سقز به مسیر خودتان ادامه دهید تا به مقصد نهایی خود برسید.

منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو کجاست؟

معرفی منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو

در مورد منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو و بطور کلی منطقه اوباتو لازم به ذکر است که این منطقه در گوگل مپ و نقشه های مسیر یابی بطور دقیق در دسترس نیست. به دلیل اینکه منطقه اوباتو را به حدفاصل دیوان دره تا شهرستان زرینه را می نامند که منطقه شکار ممنوع اوباتو که پوشش گیاهی و همچنین جانوری بی نظیری را در خود جای داده بعد از شهرستان زرینه است. این منطقه با مساحتی قریب به ۲۴۰۰۰ هکتار یکی از بزرگترین مناطقی است که تحت سازمان جنگل بانی استان کردستان است. منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو به دلیل ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا، همانطور که گفته شد جزء مناطق خوش آب و هوا و همچنین سرد سیر محسوب میشود که همین موضوع سبب شده تا به خصوص در فصل تابستان حضور گردشگران بسیاری به خود ببیند. منطقه اوباتو بطور کلی یکی از خوش آب و هوا ترین و بی نظیر ترین مناطق استان کردستان و بخصوص شهر جوانرو به حساب می آید که علاوه بر وجود جانوران و همچنین پوشش گیاهی بی نظیر، بیشتر این منطقه شکار ممنوع زیر کشت گندم رفته است. منطقه شکار ممنوع اوباتو که به زرینه اووباتمو نیز مشهور است به دلیل داشتن منظره هایی بی نظیر از طبیعت سرسبز و بکر و همچنین چشم انداز های بسیار زیبا از کوهستان ها و مراتع استان کردستان مکان بسیار مناسبی برای استراحت و همچنین بر گرفتن حسی مملو از آرامش در دل پوشش گیاهی بکر و مثال زدنی است که میتوانید به راحتی از آنجا دیدن کرده و حخود را به دامان طبیعت بسپارید. این نکته قابل توجه نیز لازم به ذکر است که همانطور که پیش تر گفته شد منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو میزبان پوشش گیاهی و همچنین جانوری بی نظیر و در برخی موارد بسیار نادری است که همین موضوع سبب شده تا با تصمیم سازمان جنگل بانی استان کردستان این منطقه به یک منطقه شکار ممنوع بدل شود بطوری که این قانون بصورتی سفت و سخت همواره در این منطقه در دست اجرا می باشد.

منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

پوشش گیاهی منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو

منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو همانوطور که گفته شد حیات وحش و اکوسیستمی بی نقص و بی نظیر را در دل خود جای داده که همیتن موضوع سبب شده تا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو جزء بی نظیر ترین مناطق طبیعی و دیدنی های کردستان است که پوشش گیاهی آن زبان زد اهالی دیوان دره و بطور کلی استان کردستان است. از همان رو که اشاره کردیم بیشتر این منطقه زیر کشت گندم رفته که برای تولید گندم و حتی نخود دیم برای دامداری مورد استفاده قرار میگیرد. بطوری که ۳۱ درصد از گندم استان کردستان و همچنین ۴ درصد از گندم کل کشور توسط منطقه اوباتو تأمین میشود. این مقدار هنگامی قابل درک میشود که شما بدانید در سال ۱۴۰۲ تولید گندم در کشور ما ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده که مقدار تولیدی گندم فقط در منطقه اوباتو نزدیک به ۶۰۰ هزار تن بوده است. این رقم برای دشتی در منطقه سرد سیر و حدودا مرتفع بسیار قابل توجه است. علاوه بر گندم منطقه شکار ممنوع اوباتو را بهشت گیاهان دارویی نیز مینامند. اهالی این منطقه بر این باورند که در این دشت سالانه نزدیک به صد ها هزار تن گیاهان دارویی چیده شده و به فروش و مصارف دارویی پرداخته میشود که تنها کمتر از نیمی از گیاهان دارویی است که در این منطقه وجود دارد. انواع و اقسام گیاهان دارویی دمختلف من جمله گل ختمی، گاوزبان، کاسنی، پنیرک، بابونه و بسیاری دیگر از انواع گیایهان و گل های دارویی در این منطقه یافت میشود.

منطقه زرینه اوباتو

پوشش جانوری منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو

بی شک هر کسی نام منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو را بشنود در میابد که این منطقه از پوشش جانوری مهمی برخوردار بوده که این نام برای آن انتخاب شده و به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است. این فکر نیز کاملا صحیح می باشد چرا که در این منطقه جانوران بسیاری به زندگی میپردازند و همین موضوع سبب شده تا به ححفظ یک اکوسیستم طبیعی و بکر کمک کنند. این جانوران مانند پوشش گیاهی این منطقه لیستی بسیار طولانی را در برمیگیرند. قوچ و کل، روباه، کبک، شاهین، انواع خزندگان و حشرات از جمله حیوانات و جانداران موجود در این لیست بلند بالا به شمار می روند. اما دلیل اینکه این منطقه به یک منطقه شکار ممنوع بدل شده و سازمان محیط زیست و جنگل بانی استان کردستان توجه ویژه ای به این منطقه میکنند حضور حیوانی مهم و همچنین بثی نظیر و خاص استان کردستان به نام میش مرغ است. میش مرغ حیوانی بسیار نادر در سر تا سشر ایران و جهان است که تنها خاص مناطق غربی و شمال غربی کشور ما بخصوص استان کردستان است. این پرنده بسیار زیبا در فهرست قرمز سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان گونه در خطر شناخته شده و همچنین این گونه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست از سال ۱۳۴۶ حفاظت شده نامیده شده. در مورد محل زندگی این پرنده باید به شما بگوییم که در مناطق سرد خیز و بطور مشخص غربی و شمال غربی کشور ما زندگی میکنند اما هر چه به سمت شمال غرب حرکت کنیم از تعداد میش مرغ ها در مناطق مختلف کاسته میشود که همین موضوع سبب شده تا کانون محل زندگی این حیوان، استان کردستان نامیده شود و منطقه ای مانند اوباتو به منطقه شکار ممنوع اوباتو تغییر نام پیدا کند. البته لازم به ذکر است که بیشتر کشاورزان و دامداران نا آگاهانه تخم های این پرنده را جا به جا کرده و یا از بین میبرند که باعث وارد شدن خسارتی جبران ناپذیر به این گونه در خطر جانوری میشود.

میش مرغ منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو

جاهای دیدنی اطراف منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو

منطقه زرینه اوباتو بطور مشخص و همانطور که تا به حال گفته شد از توابع شهر دیوان دره محسوب میشود. از آنجا که شهر دیوان دره یکی از شهر های مهم در صنعت گردشگری استان کردستان است و سالیانه تعداد کثیری از گردشگران و بازدید کنندگان مختلف به این شهر برای گشت و گذار سفر میکنند از جاذبه ها و دیدنی های بسیاری نیز برخوردار است. برای اینکه با برخی دیگر از جاهای دیدنی دیواندره که اتفاقا در نزدیکی منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو قرار دارد آشنا شوید بهتر است با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا شمارا با غار کرفتو این شهرستان آشنا کنیم.

غار کرفتو:‌ غار کرفتو یکی از عجایب دیدنی و بسیار شگفت آور شهرستان دیوان دره به حساب می آید که جزء تاریخی ترین بخش های ایران نیز به حساب می آید. این غار با توجه به تحقیق مورخان و باستان شناسان زمان پدید آمدن این غار آهکی نزدیک به سده سوم قبل از تاریخ است. این جاذبه دست نخورده و با شکوه برخی قسمت های دست کند نیز دارد که کتیبه ها و نوشته هایی نامفهوم است که به دوره انسان های اولیه باز میگردد. غار کرفتو در قدیم جزء سقز بود ولی با تقسیمات کشوری جدید به توابع شهرستان دیوان دره درآمده است. غار کرفتو با فاصله ای نزدیک به ۱۵ کیلومتر از منطقه شکار ممنوع اباتو یکی داز جاذبه های دیدنی و بسیار قابل توجه استان کردستان است که شما میتوانید به راحتی از آن بازدید کرده و اعجاز طبیعی آن بهره مند شوید.

غار کرفتو منطقه اوباتو

بهترین زمان بازدید از منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو

اگر شما نیز قصد عزیمت به دیوان دره و بازدید از منطقه زرین اوباتو را دارید، لازم به ذکر است که در تمام ایام سال و تمام اوقات روز میتوانید از این جاذبه گردشگری دیدن کنید. اما اگر قصد دارید در بهترین زمان ممکن به این منطقه سفر کنید پیشنهاد تیم لوکس ویلا به شما فصل بهار است. در این فصل به دلیل اینکه پوشش گیاهی این منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو به اوج زیبایی و چشم نوازی خود میرسد و همچنین با توجه به چشم انداز بسیار دلنشینی که این منطقه نسبت به دیوان دره و نواحی اطراف خود دارد، فصل بهار این زیبایی و منظره بی نظیر به اوج شکوه و جشم نوازی خود میرسد که بهترین زمان بازدید از این منطقه است. این نکته نیز لازم به ذکر است که بازدید از منطقه زرین اوباتو کاملا رایگان است و بهای بلیطی ندارد به همین دلیل بازدید گردشگران نسبت به این منطقه بیشتر و بیشتر میشود و شما نیز میتوانید به راحتی از آن دیدن کنید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم بهترین و کاملترین اطلاعات درباره منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم تا شما نیز مانند بسیاری از گردشگران که به شهر دیوان دره و بطور مشخص منطقه زرین اوباتو سفر میکنند دسترسی داشته باشید و از آنجا دیدن کنید. ممنون از همراهی گرم شما عزیزان گرامی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *