پارک تفریحی آبیدر یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی استان کردستان و بطور مشخص شهر سنندج است. این مکان به دلیل چشم اندازی بسیار دلنشین به شهر سنندج و همچنین دارا بودن پوشش گیاهی بی نظیر در خود همواره میزبان بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به بازدید از این دست جاذبه های توریستی شهر سنندج بوده است. پارک تفریحی آبیدر علاوه بر تمام این ها امکانت مناسبی برای بازدید از این جاذبه را در خود جای داده که باعث شده سیل ورود و بازدید گردشگران به دلیل فراهم بودن شرایط مناسب بازدید و همچنین امکانات بسیار مفرح برای گذران اوقات فراغت مفرح به این پارک تفریحی رجوع کنند. در مورد این پارک تفریحی گفتنی ها و دانستنی های بسیاری وجود دارد که از همین رو ما قصد داریم بطور کامل این جاذبه توریستی شهر سنندج را برای شما عزیزان بررسی کرده و تمام این دانستنی ها را به همراه آدرس دسترسی و محل قرار گیری پارک تفریحی برای شما خوبان بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

پارک تفریحی آبیدر

پارک تفریحی آبیدر کجاست؟

پارک تفریحی آبیدر همانطور که گفته شد یکی از دیدنی های طبیعی و بسیار چشم نواز و همچنین آرامش بخش استان کردستان و بطور مشخص شهر سنندج است که در بخش شمال غربی این کلانشهر قرار گرفته است. با توجه به مکان قرار گیری این پارک و همچنین وجود کوه کانی سنگ چسبیده به پشت این پارک، این ناحیه از آب و هوای بی نظیر و دلچسبی برخوردار بوده است. در عین حال این آب و هوای بی نظیر شامل حال اهالی این منطقه نیز شده است. درکنار تمام اینها بی شک به دلیل اینکه پارک تفریحی آبیدر در نواحی کوه پایه ای قرار گرفته و ارتفاع بیشتری نسبت به مابقی نواحی شهر سنندج را دارا بوده چشم اندازی بی نظیر و دلچسب را به بازدید کنندگان از این منطقه هدیه می دهد که همین موضوع سبب شده تا این جاذبه گردشگری از حضور گردشگران و توریستان مختلفی بهره مند شود و همچنین اهالی شهر سنندج نیز علاقه خاصی به این پارک تفریحی بکر و زیبا نشان دهند.

برای دسترسی به این پارک تفریحی از دو منطقه شمالی و جنوبی شهر سنندج که مناطق اصلی این شهر محسوب میشود راه ها و مسیر های متفاوتی در دسترس می باشد اما برای اینکه شما عزیزان به راحتی هرچه بیشتر به پارک آبیدر دسترسی پیدا کرده و از آن بهره مند شوید ما بهترین مسیر از هر دو بخش شمالی و جنوبی شهر سنندج را با شما بررسی کرده و بهترین مسیر را در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم.

دسترسی به پارک تفریحی آبیدر از جنوب سنندج: اگر شما در بخش جنوبی سنندج ساکن هستید و یا به عنوان یک گردشگر در این بخش اقامت دارید و قصد دارید به پارک تفریحی آبیدر خود را برسانید باید به یکی از جاده های حسن آباد و یا کمربندی شهرک زاگرس به سمت شمال شهر زاگرس خود را برسانید. این در حالی است که رسیدن شما به یکی از این دو جاده که هم را ادامه میدهند ابتدای مسیر ۱۰ دقیقه ای شماست. با ادامه مسیر در یکی از این دو جاده و بطور مشخص بعد از طی کردن مسیر خود تا انتها در جاده کمربندی شهرک زاگرس به جاده آبیدر میرسید. این جاده را نیز تا رسیدن به میدان حجاب ادامه دهید. بعد از رد کردن میدان حجاب در جاده آبیدر به مسیر خود ادامه داده تا به ورودی پارک تفریحی آبیدر برسید که این موضوع بدین معناست که شما به مقصد نهایی خود رسیده و میتوانید به راحتی از این جاذبه توریستی و گردشگری شهر سنندج دیدن کنید و از آن لذت ببرید.

دسترسی به پارک تفریحی آبیدر از شمال سنندج: اگر که شما قصد دارید تا از سمت شمالی شهر سنندج به پارک تفریحی آبیدر برسید باید مسیری حدودا ۱۵ دقیقه را طی کنید. از بخش جنوبی به دلیل مسیری سر راست و مستقیم که به پارک آبیدر منتهی میشود این امکان آسوده تر است اما از بخش شمالی مسیر کمی پر پیچ و خم در پیش روی شماست که به هر حال به زمانی که برای رسیدن به پارک تفریحی آبیدر میگذارید میارزد چرا که این جاذبه گردشگری و تفریحی برای شما میتواند علاوه بر جنبه ها و جلوه های بی نظیر طبیعی و منظره زیبا، بسیار سر گرم کننده نیز باشد. برای اینکه بتوانید به پارک تفریحی آبیدر دسترسی داشته باشید باید ابتدا خود را به میدان ارتش برسانید که اولین گام در مسیر شماست. سپس با دور زدن میدان و تغییر مسیر خود وارد بلوار شهید بهشتی شوید. این بلوار که یکی از اصلی ترین بلوار های شهر سنندج به شمار میرود که با توجه به این موضوع پیدا کردن آن بسیار راحت است. با رسیدن به این بلوار باید راه خود را تا به پایان رسیدن مسیر ادامه داده و خود را به میدان امام شفیعی برسانید که این میدان دقیقا در انتهای بلوار شهید بهشتی سنندج قرار دارد. با رد کردن این میدان باید مسیر خود را به سمت بلوار چمران تغییر داده و وارد آن شوید. این بلوار را نیز تا رسیدن به میدان کوهنورد طی کرده تا به میدان ذکر شده دسترسی پیدا کنید و در این میدان به سمت خیابان آبیدر تغییر مسیر دهید. با ادامه این مسیر و رد کردن میدان اوراز که در امتداد راه شما قرار دارد میتوانید به کنار گذر پارک تفریحی آبیدر برسید و با توجه به قصد خود برای بازدید از این پارک میتوانید جای پارکی برای وسیله نقلیه خود یافته و آن را پارک کنید و به راحتی و از نزدیک به بازدید از این پارک تفریحی بی نظیر و چشم نواز بپردازید.

پارک تفریحی آبیدر کجاست؟

معرفی پارک تفریحی آبیدر

همانطور که تا اینجای مقاله خدمت شما عرض کردیم پارک تفریحی آبیدر یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری بی نظیر شهر سنندج و حتی جاهای دیدنی کردستان به حساب می آید. این پارک به دلیل دارا بودن چشم اندازی بی نظیر و بی بدیل به شهر سنندج و همچنین آب و هوایی مناسب و دلنشین در بیشتر ایام سال سیل عظیم بازدید گردشگران و توریستان مختلف را به خود میبیند و به دلیل داشتن امکانات تفریحی و بی نظیری که در ادامه بطور کامل در باره آنها توضیح میدهیم، مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت و همچنین ساختن خاطره هایی به یاد ماندنی و بی نظیر محسوب میشود. نکته مهم و قابل توجه در باره این پارک که حتی نام پارک تفریحی آبیدر را برای آن منتسب کرده وجد کوه های آبیدر است. استان کردستان بطور کلی یکی مرتفع ترین استان های کشورمان به حساب می آید و وجود قله ها و کوه های مختلف در این منطقه باعث شده تا چشم انداز های بی نظیری از خود را به دیدگان توریستان و گردشگران هدیه دهد که شهر سنندج نیز از این خاصیت استان کردستان بی بهره نمانده. کوه های آبیدر که یکی از معروف ترین بخش های شهر سنندج به حساب می آیند به مکان قرار گیری شهر سنندج که این کوه ها را در دل خود جای داده توجه بسیاری از علاقه مندان و دوست داران مختلف طبیعت گردی، کوهنوردی و حتی بازدید از مناطق این چنینی را به خود جلب کرده است. در کنار این اقتدار، زیبایی و شکوه کوه های آبیدر وجود پارک تفریحی آبیدر در میان این کوه ها نیز خو مزید بر علت است تا این مکان به تفرجگاهی دلنشین و پر طرفدار در شهر سنندج تبدیل شود. البته لازم به ذکر است به دلیل گستردگی بی نظیر کوه های آبیدر مناطق و پارک های گردشگری و تفریحی آن به پارک آبیدر محدود نشده و پارک ها و مناطق تفریحی بسیاری در دامنه این کوه و در میان آن ها شکل گرفته است اما از آنجا که پارک تفریحی آبیدر جزء کاملترین و بهترین مکان های تفریحی منطقه آبیدر سنندج به حساب می آید این پارک از معروفیت و شهرت بسیار بالایی در بین مردم برخوردار است. بطور کلی وجود همین کوه های آبیدر حتی پارک آبیدر را به پارک کوهستانی آبیدر نیز میان مردم سنندج مشهور کرده که اهمیت بالای این کوهستان را به رخ میکشد.

مجموعه پارک تفریحی آبیدر

تاریخچه پارک تفریحی آبیدر

پارک تفریحی آبیدر که در زبان محلی آویره نیز خوانده میشود از زمان های دور مکانی برای تفریح و تفرجگاهی برای استراحت و گذران اوقات فراغت مردم سنندج به حساب می آمد. کوه های آبیدر که نماد شهر سنندج هستند به دلیل نزدیکی به شهر سنندج همواره مورد توجه گردشگران و همچنین خود اهالی شهر سنندج نیز واقع شده بوده و واقع میشود که همین موضوع سبب شد تا مسئولان شهر به فکر احداث پارک های تفریحی که معروف ترین آنها همانطور که گفته شد پارک تفریحی آبیدر است، در میان این کوه ها بیفتند. زمان زیادی از تأسیس این پارک در دل کوه های آبیدر نمیگذر اما روز به روز امکانات تفریحی برای آسایش هر چه بیشتر حال گردششگران در این مکان با همت مسئولین و شهرداری سنندج قرار میگیرد تا بتوانند در این منطقه بی نظیر و دلنشین گردشگران بیشتری را جذب کرده و برای آنها مکانی مناسب را فراهم کنند. فلسفه نام گذاری این کوه های بزرگ که در نزدیکی بسیاری از شهر سنندج قرار دارند به دلیل وجود چشمه های بی نظیر و فراوان زیر زمینی است که از آن میخروشد و به سطح زمین میرسند و معنی کلمه آبیدر نیز در همین راستا است. کوه های آبیدر از دو بخش آبیدر کوچک با ارتفاع ۲۳۵۰ متر و همچنین آبیدر بزرگ با ارتفاع ۲۵۵۰ متر تشکیل شده اند که علاوه بر استفاده از پارک تفریحی آبیدر، علاقه مندان به کوهنوردی و حتی گردشگرانی که میخواهند برای اولین بار به کوهنوردی بپردازند میتوانند از کوه های آبیدر استفاده کرده که بی شک انتخابی مناسب به شمار میرود.

پارک آبیدر

امکانات تفرجی پاک تفریحی آبیدر

همانطور که تا اینجای مقاله گفته شد پارک تفریحی آبیدر علاوه بر زیبایی و پوشش طبیعی دلنشین و همچنین چشم اندازی دلچسب به شهر سنندج، دارای امکانات تفریحی و دیدنی بسیاری است که در ادامه این مطلب قصد داریم به آنها به صورت مجزا بپردازیم تا شما را بیشتر با این پارک بی نظیر آشنا کنیم و حتی پیشنهاد میشود اگر قصد سفر به شهر سنندج را دارید و میخواهید از جاهای دیدنی سنندج بازدید کنید این پارک را در لیست خود قرار دهید.

سینمای رو باز: یکی از جذاب ترین امکانات و برترین دیدنی های پارک تفریحی آبیدر بی شک وجود سینمای رو باز در این مکان است. بزرگترین سینمای رو باز ایران که بر روی یکی از تپه های مرتفع کوه های آبیدر واقع شده که نکته مهمتر در باب این سینما رایگان بودن استفاده از آن است. این موضوع سبب شده تا گردشگران بسیاری علاوه بر اهالی شهر سنندج برای بازدید از این سینما و بهره بری از آن به پارک تفریحی آبیدر مراجعه کنند. زمان پخش فیلم در این سینما هر شب ساعت ۲۱:۰۰ بوده و برخی برنامه های مهم مانند بازی های تیم ملی در جام جهانی و با مسابقات فوتبال مهم هم در این سینما پخش میشود. علاوه بر اینکه سینمای رو باز پارک آبیدر یکی از مهم ترین و بزرگترین سینما رو باز های ایران محسوب میشود به دلیل مکان قرار گیری آن که در بخشی مرتفع و خوش منظره است این امکان را به شما میدهد که همراه با عزیزان و نزدیکان خود، علاوه بر لذت بردن از فیلم در منظره ای بی نظیر و چشم اندازی به تمام شهر سنندج این کار را انجام دهید که به خودی خود باعث میشود تا گردشگران در زمان تاریکی هوا و شب به این پارک تفریحی رجوع کنند.

سینمای رو باز پارک تفریحی آبیدر

پل معلق و زیپ لاین: یکی دیگر از امکانات تفریحی پارک تفریحی آبیدر و همچنین از جمله تفریحات بی نظیر این پارک پل معلق و زیپ لاین آن است. پل معلق آبیدر که در دره و میان دو کوه این کوه های استوار و بزرگ قرار دارد با مسافتی قریب به ۳۲۰ متر و عرضی ۱۲۰ سانتی متری با ارتفاعی ۸۸ متری از پایین دره به یکی از هیجان انگیز ترین و دیدنی ترین تفریح های این پارک بدل شده که انتخابی مناسب برای افرادی است که به دنبال هیجان و یا گذران اوقاتی مملو از آدرنالین را دارند محسوب میشود. از جمله امکانات و تفریحات پر هیجان دیگر پارک تفریحی آبیدر زیپ لاین این پارک به شمار میرود که تازگی احداث شده و در اختیار عموم قرار داده شده. این زیپ لاین مسیری حدودا ۳۲۰ متری را از پارک مشاهیر شروع کرده و سکوی پایانی آن پشت سینمای رو باز است که این موضوع سبب شده تا تجربه ای متفاوت و به یاد ماندنی برای علاقه مندان به این نوع تفریحات بدل شود.

پل معلق پارک تفریحی آبیدر

مجسمه یادبود: از جمله جذابیت های دیدنی مجموعه پارک تفریحی آبیدر که علاوه بر جذابیت بسیار،‌ صحنه ای تأثیر گذار و تأمل برانگیز را به تصویر میکشد مجسمه یادبود آبیدر است. این مجسمه با ارتفاعی نزدیک به ۱۵ متر بر روی سکویی با ارتفاع ۵ متر قرار گرفته که یکی از بزرگترین مجسمه های ایران به حساب می آید و به سوی شهر سنندج قرار دارد. مجسمه یادبود پدری کرد که دو فرزند شهید خود را در آغوش گرفته برای اعتراض و یادآوری دوره مقاومت مردم غیور کردستان در مقابل جنگ تحمیلی در برابر عراق ساخته شده و مجسمه ای پر مفهوم و زیبا است. اقدامات غیر انسانی و خلاف قانون سازمان ملل دولت بعثی عراق در حق مردم غیر نظامی کردستان یکی از دلخراش ترین و غم انگیز ترین اتفاقات تاریخ کشورمان به حساب می آید که از جمله آنها بمباران شیمیایی بود. این مجسمه در سال ۱۳۹۰ توسط هادی ضیاالدینی شروع به ساخت شد که بعد از دو سال تکمیل شد اما به دلایلی به مدت ۸ سال از آن رونمایی نشد و در نهایت در سال ۱۴۰۰ این اثر فاخر به نمایش عموم گذاشته شد.

مجسمه یادبود پارک آبیدر

پارک ها و چشمه های مجموعه پارک تفریحی آبیدر: در مجموعه پارک تفریحی آبیدر که معروف ترین آنها نیز همین پارک آبیدر به حساب می آید. اما همانطور که گفته شد پارک های مجموعه آبیدر به همینجا ختم نمی شود بلکه این مجموعه شامل پارک ها و مکان های بسیاری مانند پارک امانیه، امیریه، پارک کودک و پارک مشاهیر که جدیدا به این مجموعه اضافه شد و در آنجا سردیس هایی به همراه توضیحات از مشاهیر ایران و بخصوص مردم کرد وجود دارد. علاوه بر این ها چشمه هایی مانند چشمه خضر زنده که از جمله آب های زیرزمینی به حساب می آید که از دل کوه های آبیدر به سطح زمین میرسد وجود دارد که آلاچیق های مناسبی در فضای جنگلی در نزدیکی این چشمه ها قرار دارد و مکانی مناسب برای اقامتی جند ساعته به همراه خانواده و حتی پیکنیک کردن در این مکان و لذت بردن از جلوه های مختلف دیدنی و منظره زیبایی که در مقابل دیدگان شما وجود دارد به حساب می آید که میتوانید ساعت ها در کنار خانواده و عزیزان خود از این زیبایی ها استفاده کنید.

پارک مشاهیر مجموعه آبیدر

جاهای دیدنی نزدیک به پارک تفریحی آبیدر

از آنجا که شهر سنندج به قلب تپنده استان کردستان به حساب می آید و همچنین جزء مهمترین شهر های گردشگری این استان به حساب می آید بی شک دارای جاذبه های دیدنی و تفریحی بسیاری است که در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم به برخی از آنها که در نزدیکی پارک تفریحی آبیدر قرار دارد مانند عمارت آصف وزیری و همچنین عمارت خسرو آباد بپردازیم تا پس از بازدید از پارک جنگلی آبیدر بتوانید به راحتی از برخی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر سنندج نیز دیدن کنید و از آن ها بهره ببرید.

عمارت آصف وزیری: یکی از دیدنی های بسیار تاریخی و بی نظیر شهر سنندج بی شک عمارت آصف وزیری که به خانه کرد نیز معروف است به حساب می آید. این عمارت تاریخچه ای بسیار طولانی و جذاب را با خود به همراه دارد که پس از سال ها بدون استفاده بودن بالاخره به مصارف متنوعی استفاده شد که مورد توجه ترین آنها وجود موزه قوم مردمان کرد در این عمارت به حساب می آید. موزه ای که فرهنگ و آداب و روسوم مردمان کرد زبان را در سه دوره تاریخی قاجار پهلوی و صفوی بررسی کرده تا شما را با اصالت و پایداری این فرهنگ در زندگی امروزه مردمان کردستان آشنا کند. این مکان با فاصله ای ۱۵ دقیقه ای با مجموعه پارک تفریحی آبیدر یکی از جاذبه های دیدنی شهر سنندج به حساب می آید که میتوانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

عمارت آصف وزیری

عمارت خسرو آباد: عمارت خسرو آباد یکی دیگر از دیدنی های بسیار تاریخی و قابل توجه شهر سنندج است. این عمارت که به دستور امان الله والی، یکی از بزرگان قوم والی در کردستان در سمان قاجار به دست ساخت رسید مکانی برای زندگی و حتی در برحه ای از تاریخ حکمرانی وی بر شهر سنندج به حساب می آمد که با ۴ خندق بزرگ برای محافظت هرچه بیشتر در زمان خود ایمن شده بود. این عمارت تاریخی یکی از دیدنی های بسیار قابل توجه شهر سنندج به شمار میرود که همین موضوع سبب شده تا گردشگران بسیاری برای بازدید از آن به این مکان سر بزنند. فاصله ای ۱۰ دقیقه ای تا مجموعه آبیدر باعث شده تا شما عزیزان در صورت قصد عزیمت به این مکان بعد از بازدید از پارک آبیدر بتوانید به راحتی از این جاذبه دیدنی بازدید داشته باشید.

عمارت خسرو آباد

بهترین زمان بازدید از پارک تفریحی آبیدر و بهای بلیط

اگر شما نیز مانند بسیاری از گردشگران و بازدید کنندگان قصد دارید تا به مجموعه پارک تفریحی آبیدره عزیمت داشته باشید لازم به ذکر است که این پارک در تمامی ایام سال و تمام ساعات شبانه روز آماده پذیرایی و حضور گرم شما عزیزان است. این پارک حتی در روز های تعطیل و تعطیلی های رسمی نیز باز بوده و تمام امکانات لازم برای داشتن اوقاتی خوش و بازدیدی با خیال آسوده را در اختیار شما قرار میدهد. البته امکان دارد برخی از امکانات و بخش های این پارک مانند زیپ لاین تعطیل باشند اما در بیشتر مواقع این سرویس هم در اختیار شما بدون هیچ مشکلی قرار میگیرد. در ادامه لازم به ذکر است که برای ورود و بازدید از مجموعه پارک تفریحی آبیدر نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه ای نیست و این امر کاملا رایگان است که تنها هزینه ای که نیاز است بپردازید استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی مانند زیپ لاین و یا استفاده از کافه های داخل مجموعه میباشد.

امیدواریم در این مقاله اطلاعات تمام و کمالی در رابطه با پارک تفریحی آبیدر را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم تا بتوانید به راحتی و همچنین با خیالی آسوده از این جاذبه دیدنی و تفریحی بسیار زیبا و محبوب شهر سنندج بازدید کنید و این مکان را در لیست بازدید خود از مکان ها و جاذبه های دیدنی و زیبای شهر سنندج قرار دهید و بتوانید از آن بهره ببرید. ممنون از همراهی گرم شما خوبان.

مجموعه تفریحی آبیدر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *